Vi ønsker å rette et stort takk til alle de 406 fastboende,
fra ulike bransjer og deler av samfunnet, som tok seg tid til å dele sine
meninger om hva som er typisk for Longyearbyen, hva som er viktig for bolyst,
og hva dere liker og misliker ved turisme i Longyearbyen.
Svarene har vært innsiktsfulle,
konstruktive, og morsomme. Det har vært en glede å lese tilbakemeldingene
deres, og samtidig bli minnet på hvor mange fantastiske mennesker som bor i
Longyearbyen. Deres innspill er uvurderlige for Visit Svalbards arbeid og for
LPOs kulturhistoriske stedsanalyse. Jeg ønsker her å belyse viktige temaer og
resultater fra undersøkelsen.
I Meld. St 26 (2023-2024) skriver regjeringen at de vil
legge til rette for at reiselivet også fremover skal være et viktig grunnlag
for samfunnet i Longyearbyen. Utviklingen skal skje i form av økt kvalitet,
fremfor kvantitet, og innenfor miljømålene satt for øygruppen, i hovedsak
konsentrert til lokalsamfunnene og nærområdet til Isfjorden. For å støtte opp
under regjeringens ambisjoner, og siden vi anerkjenner at reiselivsaktiviteter
legger press på natur og lokalsamfunn, må vi jobbe med bærekraftig
reisemålsutvikling. Særlig når regjeringen ønsker å konsentrere ferdsel til
lokalsamfunn til Isfjordområdet, der fastboende også lever og ferdes. I vår
undersøkelse og i andre fora, fremkommer det flere forhold ved reiselivet som
innbyggerne opplever belastende, og dette tar vi på alvor.
Foto: Håkon Daae Brensholm/Visit Svalbard
Å arbeide med bærekraft i reiselivet innebærer blant annet
at vi må jobbe med besøksstyring og ansvarlig ferdsel, sikre at besøkende i
størst mulig grad bidrar til lokal verdiskaping, redusere belastning på
lokalsamfunnet, og samtidig prøve å drifte så klimavennlig som mulig. Det
handler også om ansvarlig markedsføring av Longyearbyen, og å ivareta viktige
hensyn som lokal tilhørighet og kulturhistoriske verdier.
Longyearbyen er merket som et bærekraftig reisemål.
Merkeordningen er utviklet av Innovasjon Norge, som sier følgende om ordningen: «Å kvalifisere for merket betyr ikke at reisemålet ER bærekraftig, men
merket forplikter reisemålet til å fortsette å prioritere bærekraftige og
innovative løsninger i reiselivet.»
Merket betyr altså ikke at vi er
bærekraftige på alle nivåer. Vi er enige i at navnet på merkeordningen kan
oppfattes som misvisende, men vi mener at det er et viktig verktøy for å
kontinuerlig kunne evaluere og rapportere hvordan vi som destinasjon jobber med
bærekraft.
Reiselivsutvikling, besøksforvaltning, og
lokalsamfunnsutvikling må sees sammenheng. Derfor rapporterer vi på hva Sysselmesteren,
Longyearbyen lokalstyre og andre sentrale aktører i byen gjør, samt kartlegger
og dokumenterer innsatsen til Visit Svalbard og de lokale reiselivsbedriftene.
Merket tilhører ikke bare reiselivet, men hele Longyearbyen.
Longyearbyens identitet og historiefortellingens rolle
«… Den indre rastløsheten er vel mer å forstå som en uro,
noe som et voksende og i liten grad permanent samfunn utløser. Pleie av stedets
historie, og vedlikehold av dets minnesmerker, kan ikke forhindre den latente
følelsen av rastløshet, men kanskje signalisere at vi er et samfunn som skal ta
vare på stedet og menneskene. Å bo på Svalbard er et bevisst valg, i dag som
tidligere.»
(Lokalsamfunnsplanens strategiske del – samfunnsdel,
Longyearbyen 2004-2012, s. 12.)
I Longyearbyen lokalstyres Lokalsamfunnsplan 2004–2012 ble
det påpekt at Longyearbyen har utviklet seg fra å være en tradisjonell gruveby
til et samfunn med et mer mangfoldig næringsliv og økt forskningsaktivitet. Dette
betyr imidlertid ikke at vi skal glemme den forrige store omstillingen eller
viske ut viktige spor fra tidligere aktivitet. De store endringene, kombinert
med den korte gjennomsnittlige botiden i Longyearbyen, skaper et økt behov for
en felles historiefortelling. Planen understreker også at den unike identiteten
er tett knyttet til synlige historiske minner. Å bevare elementer som formidler
historier og skaper en følelse av tilhørighet til en historisk tradisjon, er
avgjørende for å ivareta stedets egenart og identitet.
Uten historiene fra dem som arbeidet i gruvene, risikerer vi at kulturminner som taubanebukkene mister sin betydning.Foto: Håkon Daae Brensholm/Visit Svalbard
Vi tror at mange fastboende i Longyearbyen kan si seg enig i
disse tankene. Dette har også kommet tydelig frem i vår innbyggerundersøkelse;
ønsket om å bevare vår felles historie, spesielt gruvehistorien, som har lagt
grunnlaget for samfunnet vårt slik det er i dag. Vi mennesker har alltid delt
kunnskap og erfaringer gjennom historiefortellinger. Historiefortelling har
tradisjonelt vært brukt til å formidle en felles forståelse av verden, advare
mot farer, styrke samhold, samtidig som det skaper gode opplevelser for både
fortellere og lyttere. Dette tidløse verktøyet er like relevant i dag som det
har vært gjennom hele menneskehetens historie, og spesielt i møte med store
omstillingsprosesser.
Uten historiene fra dem som arbeidet i gruvene, risikerer vi
at kulturminner som taubanebukkene mister sin betydning. Gjennom
historiefortelling kan disse få nytt liv og bli symboler på innsats, innovasjon
og det som formet Longyearbyen. Det er vår felles oppgave å bevare og formidle
både den gamle og moderne historien som en levende del av stedets identitet.
Historiefortelling er også avgjørende for deling av praktisk kunnskap, som for
eksempel ferdsel i felt. Det gir respekt og forståelse for Svalbards unike
forhold, og gir informasjon om hvor man bør ferdsel, og hvor man bør holde seg
unna av respekt for både mennesker og dyreliv. Det er til nytte for forskere,
guider, besøkende og nyinnflyttede. Kunnskapsdeling bidrar til å ivareta
mennesker, natur og dyreliv.
Annonse
Besøkende forteller i våre gjesteundersøkelser at
historiefortelling og kunnskapsrike guider og vertskap, er avgjørende for deres
opplevelse av Svalbard. Disse ressursene gir en dypere innsikt om
sikkerhetskrav, stedets verdier, natur- og kulturmiljø. Å verne om vår historie
og stedsidentitet, er derfor ikke bare viktig for lokalbefolkningens identitet,
trygghet og trivsel, men også for å kunne fortelle vår historie til våre
besøkende. Og ikke minst nye svalbardianere, som også skal bygge en tilhørighet
til Longyearbyen.
Hva er typisk for Longyearbyen?
På folkemøtet i forbindelse med Lokalsamfunnsplanen
2004–2012 ble deltakerne spurt om hvilke fysiske elementer i byen oppfattes som
typiske for Longyearbyen. Dette spørsmålet ønsket vi å videreføre i
innbyggerundersøkelsen 2024. Respondentene fikk presentert ti alternativer om
kjente bygg og forhold i Longyearbyen. Resultatene viste tydelig at spisshusene
ble oppfattet som det mest typiske for byen, og understreker betydningen av de
særegne husene om en sentral del av Longyearbyens identitet. Spisshusene er dermed
et viktig symbol for byens historie, kultur og særpreg.
Spisshusene står på gode tomter med kort til fjell. Vil de bli revet til fordel for nybygg?Foto: Håkon Daae Brensholm/Visit Svalbard
Videre mente 93 prosent av respondentene at «naturen rett inn i
byen» – som fjellutsikt og beitende reinsdyr i sentrum – er typisk for
Longyearbyen. Dette resultatet indikerer en viktighet av å bevare frie
siktlinjer for beboere, samt grøntområder og andre habitater for Longyearbyens
ville dyr.
Flere innbyggere nevner også at det å ha fri tilgang til naturen er
svært viktig for deres trivsel i Longyearbyen, og uttrykker bekymringer for at
flere restriksjoner skal begrense dette. Å ivareta denne relasjonen mellom natur,
menneske og by er avgjørende for byens identitet og langsiktige utvikling.
Stedstilhørighet, samhold, felleskap - ro og stabilitet?
Annonse
«Stadig flere barn og unge tilbringer oppveksten sin her
i Longyearbyen, og utvikler en samfunns- og stedstilhørighet til Longyearbyen.
Derfor må det tas politisk ansvar for å fremme denne tilhørigheten, noe som
nesten er en selvfølge om man vil oppnå stabilitet i samfunnet.»
(Lokalsamfunnsplan 2004-2012)
En del av vårt arbeid i Visit Svalbard er å kartlegge de
økonomiske ringvirkningene av den lokale reiselivsnæringen i Longyearbyen.
Minst like viktig er det å undersøke de kvalitative ringvirkningene –
reiselivets usynlige bidrag til de «mykere» verdiene i et samfunn. I vår
innbyggerundersøkelse svarer 91,8 prosent at fellesskap og samhold er viktig for
deres bolyst i Longyearbyen. Dette er ikke overraskende, da slike verdier er
grunnleggende for oss mennesker.
Mange trekker også frem det inkluderende
internasjonale samfunnet og mangfoldet som en viktig faktor for trivsel, og
flere knytter dette til reiselivet som bringer et mangfold av mennesker til
Longyearbyen. Samtidig peker flere på at de siste årenes forskriftsendringer
har hatt en negativ innvirkning på bolysten.
Å bevare Longyearbyens identitet handler ikke bare om å
verne bygninger, men også om å bevare de kulturelle særtrekkene som gjør
Longyearbyen unikt. Det er svært viktig å ivareta mangfoldet og det sosiale
miljøet som kjennetegner Longyearbyen. Byens sammensetning av mennesker og
kulturer er en viktig del av identiteten, og dette fellesskapet bør styrkes,
ikke svekkes, i møte med endringer. Det unike sosiale miljøet er en
ressurs som bidrar til å gjøre Longyearbyen til et levende, dynamisk og
inkluderende samfunn.
Foto: Håkon Daae Brensholm/Visit Svalbard
Bolyst, bekymringer og besøksbidrag
Å spørre innbyggere om deres meninger om reiselivsutviklingen, for så å gjennomføre
tiltak basert på tilbakemeldingene, er helt grunnleggende for bærekraftig
reisemåls- og lokalsamfunnsutvikling. I resultatet av vår undersøkelse mener 89,9 prosent av de som svarte at service- og tjenestetilbudet til det private næringslivet
er viktig for bolyst i Longyearbyen. 89,8 prosent svarer at reiselivet er viktig for
servicetilbud som restauranter, butikker og opplevelser. Dette mener vi viser at
reiselivsnæringen også bidrar til bolyst i Longyearbyen. Det er også gledelig
at 66 prosent av de som svarte på undersøkelsen, også mener at reiselivet er viktig
for beredskap gjennom tilstedeværelse i felt, tilgang til kompetanse og utstyr,
og bidrar til sikrere turer for både fastboende og besøkende.
Foto: Håkon Daae Brensholm/Visit Svalbard
Vi som jobber i reiselivet, er også innbyggere i
Longyearbyen. Vi kan se de positive innvirkningene av reiselivet, samtidig som
vi også kan irritere oss over besøkende som ikke tar hensyn. Vi forstår at
reiselivsaktivitet kan være til bry. Reiseliv er som et tveegget sverd, for
selv om Longyearbyens innbyggere mener at reiselivet bidrar til gode service-
og tjenestetilbud, så er 43,8 prosent av respondentene bekymret for at turister skal
ødelegge deres opplevelse av å bo i Longyearbyen. Dette er nettopp derfor det
er så viktig å jobbe med bærekraft og balanse, og gjøre tiltak for å redusere
belastningene på lokalbefolkningen.
Vi må også sørge for at tilreisende får mulighet til å gi
tilbake til samfunnet de besøker. I vår undersøkelse fikk innbyggerne
svare på hvilke fellesområder som er viktige for dem. Svalbardhallen og
biblioteket nevnes hyppig. Sjøområdet, felles grillplasser i boligområdene og i
fjæra, gågata og torget, trekkes også frem som viktige plasser. Disse
fellesområder har en viktig rolle for å styrke felleskapet og det sosiale
miljøet i Longyearbyen. Byrunden, Burmaveien og andre uteområder er også nevnt,
og er viktige for trivsel og utendørsaktiviteter i byen.
For de som bor her er sosiale møteplasser viktig.Foto: Håkon Daae Brensholm/Visit Svalbard
I vår undersøkelse mener 78,3 prosent av respondentene at de ønsker
besøksbidrag i Longyearbyen, og mange kommer også med gode innspill om hvordan
en slik ordning kan se ut, og hva midlene kan finansiere. Et besøksbidrag kan
blant annet brukes til å finansiere noen av de viktige fellesområdene som nevnt
ovenfor.
Veien videre - samarbeid og involvering
Siden undersøkelsen ble avsluttet har Visit Svalbard drøftet
temaer som er kommet frem i undersøkelsen. Det vil bli fulgt opp videre i vårt
arbeid med strategi og tiltak, for å sikre at Longyearbyen fortsatt skal være
et godt sted å bo og besøke.
For å få til dette, må vi etablere en bredt
sammensatt reisemålsledelse bestående av deltagere fra privat, offentlig og
frivillig sektor. Dette sikrer involvering, dialog og reell medvirkning i
utviklingen av Longyearbyen som reisemål og lokalsamfunn.
Videre må strategiske
planer, lover og regler, samt politiske føringer som påvirker byens utvikling,
ta hensyn til hvordan de påvirker identiteten og tilknytningen til stedets
historie, sosiale miljø og lokale behov.
Foto: Moa-Maria From Kero/Visit Svalbard
Dette er direkte knyttet til bolyst og livskvalitet for
innbyggere. Involvering av samfunnsaktører, lokalsamfunn og næringsliv er helt avgjørende
for å sikre at Longyearbyen utvikler seg på en måte som respekterer og
viderefører stedets særegenhet, og at reiselivsutvikling ikke går på bekostning
av lokalbefolkningens trivsel. Vi ser frem til å samarbeide om å ivareta
Longyearbyens rike historie og sterke fellesskap, samtidig som vi
tilrettelegger for en ansvarlig og positiv utvikling.