Debatt:

Svalbardi fundin: Noe har skjedd med fortellingen om Svalbard

Tor Ole Ree dro tilbake til Longyearbyen da han startet arbeidet med boka om årene på 1990-tallet
Publisert

I år er det 100 år siden Svalbardtraktaten trådte i kraft. Mye har skjedd siden det norske flagget ble heist på Skjæringa i Longyearbyen 14. august 1925. Er en vesentlig del av fortellingen om Svalbard i ferd med å forsvinne i formidlingen av øygruppens historie?

For en generasjon siden var det vanlig å forklare hvorfor Spitsbergen fikk navnet Svalbard. Med stolthet viste vi til de islandske annaler fra 1194. (Dette var skrifter med årlige historiske opptegnelser i kronologisk rekkefølge). Tekstfrasen «Svalbardi funnin» var altså en nyhet den gangen den ble skrevet.

«Sval» «bardi» - kalde kyster. Ja, vi refererte også til den islandske Landnámabók. Her fortelles at «det er fire døgers seilas fra Langanes nord på Island til Svalbard, nord i Havsbotn» (… frá Lánganesi á norðanverðu Íslandi IV norðr til Svalbarða í Hafsbotn).

Jeg gjorde det, henviste til disse korte, men ikke desto mindre historiske nedtegnelser. Adressaten var guide på en båt sommeren 2023. Den ellers så hyggelige, fremmedspråklige guiden ble kranglete da jeg kom med den norske tradisjonsfortellingen. Han hadde tilnærmet ingen kunnskap om dette i sin gjennomgang av Svalbards historie, som altså ble formidlet til passasjerene ute på Isfjorden. 

På slutten av sitt foredrag dro han derimot fram kartet Cantino planisphere fra 1502. Det portugisiske verdenskartet skal i sin tid ha blitt smuglet til Italia. Det er jo spennende, portugisere som har laget et kart med øygruppen i nord, 94 år før Willem Barents kom med sin ekspedisjon på vei til Nordøstpassasjen.

Men jeg syntes det manglet en vesentlig brikke i fortellingen om Svalbard.

«Har du hørt om Helge Ingstad? spurte jeg etter foredraget. Nei, det hadde han ikke. Boken «Landet med de kalde kyster» var ukjent. Da jeg så viste til de norrøne selingsbeskrivelsene, fnøs han ettertrykkelig. Han hadde selv seilt fra Island til Svalbard, og jeg fikk følgelig mitt pass påskrevet.

Historien gjentok seg i fjor, men da holdt jeg klokelig kjeft. På et cruise opp og ned nordvestkysten av Svalbard, fikk vi veldig god informasjon om historie, geografi, kulturminner, klimaendringer, ja det meste. Men grunnfortellingen om navnet Svalbard ble ikke nevnt. Vi fikk derimot flere ganger høre om Barents som i 1596 kom til Svalbard. All ære til hollenderne.

«Ja, ja», tenkte jeg. Så lenge vi ikke har funnet et vikingsverd i jorda på Svalbard, må vi vel kaste vrak på vår egen tradisjonsfortelling.

Noe har skjedd siden 1995. Da ble historien fra 1194 løftet fram av daværende statsminister Gro Harlem Brundtland på Akershus slutt. Anledningen var at Svalbardtraktaten ble inngått 9. februar 1920, 75 år tidligere. Dette ble markert med en storslått markering med gjester fra inn- og utland. Det var en stolt statsminister som fortalte at øygruppen fikk navnet Svalbard da traktaten trådte i kraft 14. august 1925.

Faghistorikere sukker kanskje over at fortellingen fra 1194 gjentas her. Det trengs håndfaste bevis; en pilspiss, en steinrøys, redskaper, runer eller ukjent arkivmateriale.

Selv om jeg ikke har spisskompetanse eller noe nytt å slå i bordet med, spør jeg: – Hvorfor i all verden skal «vår fortelling» nærmest forties? Vi lever i en tid der det geopolitiske kartet i Arktis er i spill med både USA og Russland som uforutsigbare aktører. Russland ser gjerne at navnet Spitsbergen tas i bruk, det har endog kommet forslag om Pomorøyene. Selve suvereniteten kan igjen bli utfordret.

Det er forunderlig tafatt å skulle slippe tanken og fortellingen om at landnåmfolk kunne havne i «Hafsbotn» i 1194. Allerede rundt 870 bosatte Ingolf Arnarsson seg sør for dagens Reykjavik. Omkring 985 reiste Eirik Raude fra Island til Grønland. Øya ble kolonisert, Raude tok med seg mange skip med nybyggere fra Island. Det norrøne folk krysset hav og sjø, innimellom rak de langt av lei på grunn av storm. Stundom forsvant båter.

Da meddelelsen om «Svalbardi fundin» ble nedskrevet et par århundre etter Eirik Raudes tid, var det ingen nyhet at Grønland eksisterte.

Hvorfor skulle da gammel nytt om Grønland bli nedtegnet i oversikten over «hendelser og nyheter» for året 1194? «Svalbardi fundin» var altså så viktig at det måtte tas med. Andre nyheter dette året var at kong Sverre lot seg salve og krone til Norges konge. Det var de store hendelser som ble nedskrevet i annalene.

Så kan det være grunn til å spørre hvorfor oppdagelsen ikke ble fulgt opp. Det kan det være flere grunner til. Jeg vil anta det til sjuende og sist var mer å hente i nærmere egner. Og sagaøya hadde sine stridigheter. Det var nok å bruke kreftene på.

«Det er umulig å seile til Svalbard på fire døgn», vil det videre argumenteres mot den norrøne fortellingen. For egen del reflekterer jeg gjerne over hva Gunnar Isachsen skrev om den mulige oppdagelsen av Svalbard. Han delte sine tanker om dette i Det Norske Geografiske Selskaps Årbok for 1906 - 07, (publisert på nytt av Vågemot miniforlag). Isachsen skriver at nordmenn i vikingtiden fullstendig behersket sjøen. Ved slutten av det 13. århundre strakte det norske riket seg fra Gøtaelven til Kandalaksja i Kvitsjøen i Russland. De hadde oppdaget Labrador (Helluland) og New Foundland (Markland) og Vinland.

Kaptein Gunnar Isachsen var riktignok en av aktørene som ønsket at Svalbard skulle bli norsk. Men er det utenkelig at et skip med «god bør», eller om det ble tatt av storm, havnet i «Hafsbotn» nordøst av Island?

 «Blev uveiret stående i flere dage, kunde det således bære ganske langt undaf», skriver Isachsen. Han argumenterer videre rundt at en seilas fra Langanes på Island til Spitsbergen på fire døgn vil kreve en gjennomsnittfart nær 9 knop. Dette er høy fart, bemerker han, men viser til kopien av Gokstadskipet som i 1893 seilte til Amerika. Skipet gikk ofte i 10 og 11 knops fart.

Jeg tror ikke Isachsen farer med bare propaganda og tøv. Og uansett, selve historien om bakgrunnen for navnet Svalbard må kunne fortelles uten å bli føyset vekk eller latterliggjort. Fortellingen er i seg selv en viktig del av historien på Svalbard.

Powered by Labrador CMS