Minner om lysbruk for myke trafikanter
Torsdag morgen hadde politiet en lyskontroll ved skolen.
– Det er en synlighetskontroll hvor vi blant annet sjekker lysbruk på sykkel. Primært snakker vi med skoleungdom, sier sysselmannsførstebetjent Magnar Silseth.
Han stod ved Polarflokken barnehage, mens hans to kolleger stod ved broa i gangveien. De aller fleste er ifølge Silseth flinke, men det er noen typiske feil flere gjør.
– Man skal for eksempel ha lys fastmontert på sykkelen, men det er noen som sykler med hodelykt – og det er ikke godt nok. I tillegg er det enkelte som ikke er klar over at det er påbudt også med reflekser på sykkeltrøene, sier han.
Ifølge Vegvesenet er det disse kravene som gjelder ved sykling i mørket:
- Ved sykling i mørke eller skumring skal det foran på sykkelen være lykt med fast gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som gir blinkende eller fast hvitt lys.
- Bak skal sykkelen ha lykt med fast eller blinkende rødt lys. Dette gjelder ved sykling på «alminnelig beferdet» vei eller område.
- Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink per minutt.
- Lyktene skal være festet på sykkelen.
- Det skal være rød refleks bak.
- På begge sidene av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Dersom sykkelen har klikkpedaler der du ikke kan montere refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene.
- Refleksene skal være av godkjent type.
- Kjøper du sykkellykt, må du kunne gå ut fra at det som selges som «sykkellykt» er i tråd med kravene.