Tidenes år for svalbardposten.no

2015 ble rekordår for svalbardposten.no, med over 3,4 millioner sidevisninger.

Forsiden på svalbardposten.no
Publisert

8. mars legger Mediebedriftenes landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) fram medietallene for dags-, uke- og fagpressen i Norge. I tillegg til opplaget, viser oversikten lesertallene for de ulike mediene.

Svalbardposten.no inngår ikke i oversikten til TNS Gallup, og lesertallene kommer derfor ikke med i denne oversikten.

Isbjørn og snøskred

Svalbardposten har imidlertid all grunn til å være fornøyd med tallene for året som gikk. Ifølge analyseverktøyet Google Analytics hadde svalbardposten.no til sammen 3.460.065 sidevisninger i 2015. Det er en økning på over 45 prosent fra året i forveien, da fasiten ble 2.373.260 sidevisninger.

Det fatale snøskredet er en viktig årsak til økningen i lesertallet. En annen hendelse som førte til stor trafikk, var hendelsen før solformørkelsen i mars i fjor, der et tsjekkisk turfølge skadeskjøt en isbjørn som tok seg inn i teltleiren på morgenen. Sysselmannen vedtok samme dag å avlive det skadeskutte dyret.

Samtidig var det tunge trafikkdrivere også i 2014, hvor en student falt ned i en 20-25 meter dyp bresprekk og måtte reddes ut, og en isbjørn som tok seg inn til bebyggelsen i Longyearbyen.

Betalt innhold

Svalbardposten.no hadde et fall i trafikken etter at avisen i september 2012 innførte betalingsmur. Avisen har fortsatt med denne politikken, og selv om litt av innholdet er gratis, tar avisen fremdeles betalt for journalistikken. De gode lesersakene er forbeholdt abonnentene i inn- og utland.

De norske leserne er i flertall, siden hovedparten av sakene er på norsk, men leserne fra USA og Storbritannia har økt mye etter at Svalbardposten begynte med engelskspråklige versjoner av innholdet. Denne gruppa er nå den nest største, og sto for 8,5 prosent av trafikken i 2015. Svenske lesere er den tredje største lesergruppen på svalbardposten.no, og utgjorde om lag fem prosent.

Powered by Labrador CMS