Svalbardposten går nye veier
Svalbardpostens engelskspråklige magasin, Top of the World, er snart klar for turistene.
I vår har redaksjonen i Svalbardposten arbeidet med en nykommer, som er beregnet på besøkende til Longyearbyen.
– Vi går nye veier, og har laget et magasin for de som skal til Svalbard og de som er interessert i Arktis. Dette er for å ta oppdraget vårt med å informere om dette spesielle stedet ett steg videre, sier ansvarlig redaktør Eirik Palm.
Stort spenn
Magasinet er først og fremst myntet på folk som ikke har inngående kjennskap om Svalbard. Det er skrevet en del nye saker, og noe er gamle saker som fortsatt har relevans. Spennet er fra det tradisjonelle til det hypermoderne og høyteknologiske Svalbard vi kjenner i dag.
– Det å leve og fungere i et så ekstremt nærmiljø som Svalbard, er det ikke mange i verden som kan. Og så problematiserer vi for eksempel reiselivet, og setter det i et perspektiv med tanke på klimaendringer, naturen og forurensning, sier Palm.
Han understreker at Top of the World er et redaksjonelt produkt, som Svalbardposten har satt sammen ut fra egne vurderinger.
Gratis suvenir
Top of the World vil få en ganske spesiell distribusjon. Magasinet er gratis, og vil være tilgjengelig på en rekke steder i Longyearbyen. I tillegg blir det distribuert til de aller fleste som skal til Svalbard.
– Vi har forsøkt å gjøre magasinet tilgjengelig på alt av knutepunkter som leder folk til Svalbard. Cruisebåtene skal ha eksemplarer til sine passasjerer, og magasinet blir tilgjengelig på flyplassene. Mitt håp er at mange vil bruke Top of the World til å lære seg mer om Svalbard, og ta det med seg hjem som en suvenir fra turen til Arktis, sier Palm.