Signert kontrakt med Hæhre

Hæhre Entreprenør AS får ansvaret for fase 2A, som omfatter fjerning av veier og infrastruktur i Svea Nord-gruva. Det skriver Store Norske i en pressemelding.

Jan Morten Ertsaas og Svein Hov Skjelle.
Publisert

Tidligere denne måneden skrev Svalbardposten om at man nå går inn i neste fase i Svea.

Kontrakten, verdt rundt 100 millioner kroner, er nå signert. Hæhre skal nå gå i gang med å fjerne veier, bygninger og infrastruktur fra gruveinngangen i Svea Nord på Höganesbreen til Svea sentrum.

Konserndirektør i Hæhre, Svein Hov Skjelle, er godt fornøyd med at de har fått oppdraget.

– Dette prosjektet passer veldig godt inn med den øvrige aktiviteten til Hæhre på Svalbard. Vi er akkurat ferdig med opprydnings-arbeidene på Lunckefjell, og da passer det meget bra å frakte maskiner og utstyr over fjellet og fortsette med samme typer arbeider på Höganesbreen. Vi er også svært fornøyd med å bli tildelt jobben basert på hvordan vi har planlagt prosjektet, og basert på det arbeidet vi har gjort på Lunckefjell det siste året, sier Skjelle.

Klimatiske og tekniske utfordringer

I begynnelsen av mars i år skal inngangen til gruva etter planen stenges for godt. Rett før jul ble Hæhre varslet om at de var foretrukket og ville bli tildelt kontrakten. Firmaet har også hatt oppdraget med å rydde Lunckefjell Fase 1.

– I tillegg til pris har det vært lagt stor vekt på temaer som HMS, ytre miljø, kvalitet og fremdrift i valg av entreprenør. Svalbard er et svært spesielt sted, og det er krevende å arbeide i et område med permafrost, mørketid og en særegen natur. Det har derfor vært svært viktig for oss at den valgte entreprenøren forstår hvilke klimatiske og tekniske utfordringer som ligger i prosjektet, sier Jan Morten Ertsaas, administrerende direktør i Store Norske Spitsbergen Kulkompani.

Fire selskap leverte tilbud

Det var i fjor sommer at Store Norske lyste ut anbudskonkurransen for fase 2A. Fire selskap leverte tilbud. Det var AF Gruppen Norge AS, Hæhre Entreprenør AS, Leonhard Nilsen & Sønner AS og Tverås Maskin & Transport AS. Ett av selskapene som ikke fikk fase 2-kontrakten har etterspurt informasjon om evalueringen og hvilke kriterier som er tillagt størst vekt i konkurransen.

Glad for fornyet tillit

Denne delen av prosjektet er særlig utfordrende, fordi mye av arbeidet skal utføres på Höganäsbreen, med bratte isskråninger. Prosjektleder Audhild Storbråten forteller at hun er glad for å ha fått fornyet tillit.

– Det skal utføres både maskinelle og manuelle arbeider på breen, så vi skal legge mye innsats i å få dette gjort på en trygg måte. I hovedsak innebærer det å gjennomføre arbeidene i riktig rekkefølge og ha gode og sikre anleggsveier, men også ha på plass det rette utstyret – som maskiner med påsveiste ispigger, så de ikke sklir på breisen, sier hun.

Powered by Labrador CMS