Lufttransport mister storkunde på Svalbard

Store Norske sier opp kontrakten med flyselskapet.

Den ene av de to Dornier 228-maskinene Lufttransport opererer med på Svalbard, under landing i Ny-Ålesund.
Publisert

Lufttransport flyr i daglig trafikk mellom Longyearbyen og Svea for Store Norske. Når kullselkapet legger driften dvale neste sommer, er det ikke lenger nødvendig.

Dermed taper Lufttransport sin største kunde på Svalbard.

Det koster langt over 100 millioner kroner årlig for Store Norske å drive infrastrukturen i Svea. Flytransporten mellom Longyearbyen og gruvesamfunnet utgjør en vesentlig del av dette.

– Ikke annet valg

Kontrakten gir partene rett til å si opp kontrakten med seks måneders varsel, og denne muligheten har Store Norske nå benyttet seg av.

– Vi har forhandlet i lengre tid med Lufttransport om en ny kontrakt. Situasjonen krever at vi må redusere våre kostnader, men har dessverre ikke klart å komme til enighet med Lufttransport om lavere pris på flyvningene til Svea. Derfor har vi ikke annet valg enn å si opp kontrakten, sier administrerende direktør Wenche Ravlo i Store Norske.

Kontrakten er sagt opp fra 1. desember. Oppsigelsestiden er seks måneder.
‐ Vi starter nå prosessen for å finne en ny operatør for sveaflyvningene, opplyser Wenche Ravlo.

Tariff og regelverk

Svalbardposten har tidligere skrevet at krisen i Store Norske får store konsekvenser for flyselkapets virksomhet på Svalbard, og at det sannsynligvis må gjøre endringer.

Lufttransport leverte for en tid tilbake et nytt tilbud til kullselskapet, men også dette var for kostbart i situasjonen selskapet er i nå. Forretningsutvikler Hans Arne Jensen i Lufttransport sier tariffavtaler, myndighetskrav, interne krav og behov for å ha en reservemaskin gjør at det ikke er mulig å få kostnadene lenger ned på kort sikt.

I tillegg får det konsekvenser for Kings Bay, fordi avtalen med Store Norske har gitt stordriftsfordeler. Flykostnadene til det statseide selskapet i Ny-Ålesund kan dermed bli fordoblet.

– Mye empati

I går orienterte han de ansatte.

– For oss får det ikke noen umiddelbar konsekvens, annet enn at de som jobber på Svalbard kan føle at risikoen blir for stor ved å jobbe her, og vil finne seg andre jobber. Kompetansen ved å drive luftfart i polare strøk ligger i mannskapet, sier han.

– Det er trasig for alle som blir berørt i selskapet vårt, men vi mye empati for de ansatte i Store Norske.

Powered by Labrador CMS