Bensinstasjon til havs

MT Isfjord er LNS sin nye flytende bensinstasjon.

Ny-skipet: MT Isfjord ved kai i Longyearbyen på sin første tur nordover.
Publisert

Faktaboks

Navn: MT Isfjord
Byggeår: Januar 2000 i Nederland
Størrelse: 6535 dødvekt tonn
Lengde: 103,5 meter
Bredde: 15 meter


Nypusset, med lett dunst av diesel, litt reparasjoner på telleverket og nylig ankommet fra første oppdrag som bensinstasjon for trålerflåten i Bellsund. Tankeren MT Isfjord er LNS sin nye stolthet.

Men det er ikke bare som drivstoffanlegg for fiskeflåten at skipet skal fungere.

– Vi må også se det ut fra et beredskapshensyn. LNS eier og driver tankanlegget og vi må alltid sørge for at det er nok drivstoff i Longyearbyen. Skipet kan i tillegg til å føre diesel, føre bensin og flybensin, sier administrerende direktør Frank Jakobsen i LNS Spitsbergen.

– Når vi først anskaffet båt, skulle alt være i tipp-topp stand. Alle sertifiseringene, isklasse B, samt å tilfredsstille polarkodekravene, sier Jakobsen.
I tillegg vil han fremhevet at de også har vært med å tilføre nye arbeidsplasser til samfunnet. For LNS har det også vært viktig å markere at Isfjord har hjemmehavn i Longyearbyen.

Stor erfaring på broen

Om bord befinner det seg også to markante kapteiner, Asmund Fredheim fra Klo i Vesterålen, bosatt i Bodø og Kai Olav Hansen fra Tromsø, bosatt i Sandefjord. De skifter om å ha kommandoen – begge med lang erfaring på havet og i arktisk farvann. Akkurat denne dagen er de på overlapp, derfor er begge om bord. Begge er fornøyde med nyanskaffelsen. De har også jobbet på seismikkskip, kunnskap som kan sammenlignes med tanking av båter i rom sjø. Noen tankes mens de slepes framover, eller de ligger langs siden hvis skipene ligger for anker.

– Det går en rød tråd mellom in-line tanking og slep av seismikk, sier Fredheim. In-line tanking er når båten som tankes slepes etter tankbåten. Når Isfjord ligger for anker tankes trålerne side-om-side med tankbåten.

Kai Olav Hansen har sittet fast i isen tidligere, han var skipper på Lance da de hentet Børge Ousland og Mike Horn etter kryssingen av Arktis. Fredheim har også styrt skuter i Arktis, som kaptein på trålere.

Bunkring i Harstad

Isfjord ligger høyt i sjøen og skulle etter planen gå mot Harstad for å fylle opp tankene. Men på veien skulle de ha stopp en plass mellom Bjørnøya og Sørkapp for å fylle et par trålere for å tømme tankene helt. Men det ble med mer enn en stopp. Diesel-overskudd på land I Longyearbyen gjorde at dette gikk i tankene på Isfjord, og et nytt stopp i Bellsund før seilingen til Harstad.

Fjerdemann på brua, på besøk, er LNS’ mann på land i Longyearbyen, Svenn Are Johansen. Han styrer alt av bestillinger og gjør avtaler for salg til fiskeflåten rundt Svalbard og i Barentshavet.

Prøv Svalbardposten for 10 kr første måned!

Betal enkelt med Vipps

Abonnementet fornyes automatisk til 220 kr per måned.

Powered by Labrador CMS