30.000 fossiler fra Vindodden gir forskerne overraskende svar

Øgleskatter fra Svalbard er viktige for forskerne.

Publisert

For 252 millioner år siden førte verdens største vulkanutbrudd i Sibir til at nesten alt liv på planeten døde ut.

Dette er det nærmeste Jorden har vært å bli lik planeten Mars. Katastrofen kalles perm/trias-utryddelsen, og forskere antar at opptil 96 prosent av livet i havet og rundt 70 prosent av livet på land døde ut.

På Svalbard har forskerne en unik mulighet til å studere hvordan livet kom seg igjen etter historiens største utryddelse. Her finnes det nemlig havavsetninger fra tiden før, under og like etter katastrofen.

Små lommer av overlevende organismer startet sakte å spre seg i havet og på landjorda etter hendelsen. Ved ekvator tok det opptil ti millioner år før virkelig rike økosystemer var tilbake.

Spitsbergen Mesozoic Research Group har i tre sesonger gravd ut fossiler fra disse lagene på Marmierfjellet ved Vindodden.

Svalbard var ikke en øygruppe på dette tidspunktet, men havbunnen i en bukt på nordenden av superkontinentet Pangaea.

Et lag tettpakket med knokler og tenner ble funnet av forskere på Svalbard i 2014 og gravd ut i 2015 og 2016.

Hittil har over 30.000 fossiler blitt vasket og siktet ut av laget.

Det viser seg at dette laget er minst 248 millioner år gammelt. I tillegg er det også samlet inn et lag med fossiler som er rundt en million år yngre.

Rekonstruksjon av dyrene som forskerne har funnet i beinlaget. 1) Hybodont-hai. 2) Omphalosaurus. 3) Lungefisk som forskerne har funnet tannplate til, men som ikke er beskrevet ennå. 4) Beinfisk som ligner på slekten Colobodus. 5) En stor fiskeøgle, Cymbospondylus. 6) Blekkspruten Svalbardiceras. 7) Ubeskrevet amfibie som levde i havet. 8) Blekkspruten Keyserlingites. 9) Beinfisken Saurichthys. 10) Fiskeøglen Grippia.

«Vi publiserer nå de aller første resultatene av disse utgravningene i et volum av Norwegian Journal of Geology 4/10-2018. Gjennom seks artikler etablerer vi alder og beskriver haier og marine øgler fra lagene», skriver Naturhistorisk museum i en pressemelding.

Forskernes konklusjon er at vi for 248 millioner år siden hadde et overraskende rikt økosystem i havet som dekket Svalbard. Dette er seks millioner år raskere enn i ekvatoriale områder.

«Vi har blant annet de eldste store fiskeøglene i verden, men mye av materialet er fortsatt ubestemt og vil bli beskrevet de neste årene», opplyser Naturhistorisk museum.