Nå er "Toa" på spa
Etter å ha slått og rustet i Ny-Ålesund i 99 år, er verdens nordligste lokomotiv på velfortjent «spa».
Ved Urskog-Hølandsbanens spesialverksted i Sørumsand skal slitte plater skiftes ut, gammelt og nytt klinkes sammen og riktig maling påføres. Oppussingen er håndarbeid, og det brukes de samme byggemetoder som da damplokomotivet var nytt i 1909.
Finnes bare ett
– Det er virkelig en stor ære for oss å få vedlikeholde dette klenodiet. Selv om det finnes eldre lokomotiv, så er det bare ett verdens nordligste, sier driftstekniker Are Eeg.
Urskog-Hølandsbanen er en del av Akershusmuseet, og selskapets fagfolk er eksperter på gammelt jernbanemateriell.
Svalbard miljøvernfond finansierer oppussingen. Prislappen vil komme på over en million kroner, og reparasjonen er fondets gave til Kings Bays 100 års jubileum. Går alt etter planen er en «ny» og skinnende versjon av veteran-lokomotivet tilbake på plassen i havnen i september.
– Vi er glade for at denne restaureringen lot seg gjøre. Loket er et populært innslag i Ny-Ålesund og har opplevd hele stedets historie, sier direktør Ole Øiseth i Kings Bay AS.
Maskot
Damplokomotiv nr. 2 ble bygd i Berlin i 1909 og kom til Ny-Ålesund i 1917, etter et kort opphold ved Salangsverket i Troms. Lokomotivet fraktet kull fra gruvene til utskipningskaia, og ble også forsøkt brukt til trandamping da det var fiskemottak i bygda på nesten 80 grader nord.
I 1959 overtok lastebiler kulltransporten, og siden da har lokomotivet nærmest vært maskot for fastboende og besøkende.
I årenes løp har rusten fått tak i metallet. Til tross for reparasjoner og maling på -80 tallet, var klenodiet i ferd med å smuldre fra hverandre.
I 2012 ble det laget en tilstandsrapport som ikke var lystig lesing. Metallkonservator Jan Petter Brennsund fra Norsk Folkemuseum konkluderte med at det 8,7 tonn tunge damplokomotivet var i ferd med å ødelegges.
– I januar ble det sendt sørover med Posten, Bring Logistics tok seg av «pakken», og den kom vél frem, sier Ole Øiseth.
Tåler 50 år
Nå er arbeidet i gang for å bevare lokomotivet for fremtiden. Spesialistene regner med å bruke drøyt 300 timer på jobben. Lokomotivet står under tak, en luksus det er lenge siden klenodiet har opplevd.
– Vi fjerner rust og skifter ut ødelagte plater. Metallet klinkes sammen, slik det en gang var. Resultatet skal se gammelt, men velholdt ut, og det kommer til å bli flott, sier Are Eeg.
Han påpeker at lokomotivet ikke vil bli i kjørbar stand, men det vil tåle å stå ute i minst 50 år.