Leserbrev:

SKOLEN VÅR!

Leserinnlegg, Elise Strømseng

Publisert

Den norske skolen er landets viktigste institusjon. Den binder hele nasjonen sammen, ved at alle landets barn har rett på den samme grunnutdanningen. Og i en tid der Norge etterhvert må finne en annen hovedinntekt enn olja, er en solid utdanningsinstitusjon det viktigste kortet vi har for å ta landet vårt inn i fremtiden. Det gjelder selvsagt også oss her i Longyearbyen.

Men lokalt, som nasjonalt, har vi våre utfordringer i skolen. Dette påpeker skolen selv i sine tilstandsrapporter. De lokale ungdommene belyser også ulike momenter igjennom UngData undersøkelsene. Disse bør linkes opp mot tiltak knyttet til skole og fritid i Longyearbyen. Turn-overen blant skolens lærere er opp mot 25% årlig. Rapporter viser at den store utskiftingen oppleves som utfordrende både for elever, foreldre og kolleger. Hva kan vi gjøre for å legge til rette for at folk blir? Hva er det som gjør at noen drar? Er dette i det hele tatt noe man kan kontrollere?

Svalbard AP mener at det er faktorer vi kan se på som kan redusere turn-overen. Eksempelvis er det flere institusjoner i Longyearbyen som først betaler flyttegodtgjørelse når ansatte har vært i jobb i 2-4 år. Dette er et relativt enkelt grep som sender et tydelig signal ved tilsetting. Kan man foreslå egne permisjonsordninger for lærere som vil jobbe på Svalbard, og hva kan vi gjøre av grep under rekrutteringsfasen? Kan vi med en aktiv kartlegging finne ut av hva som kan bidra til å få et mer stabilt lærer-kollegium ved skolen, til det beste for alle?

En annen utfordring i læringsmiljøet på skolen er at det kommer nye elever jevnlig igjennom hele året. Mange av disse snakker ikke norsk. Svalbard AP er klare på at vi vil sørge for at skolen har nok ressurser, menneskelig og økonomisk, til å organisere god norskundervisning. Politikerne skal sikre gode rammer, slik at skolen kan gjennomføre opplæringen på den måten som er mest hensiktsmessig, om det er i egne mottaksklasser, smågrupper eller fellesstimer. Dersom vi ikke tar gode grep ut fra våre lokale forhold, sitter alle igjen med dårlige kort; læreren, elevene og foreldrene. Ressursene må gi rom for at de som behersker norsk språk godt får god oppfølgning, samtidig som de som ikke kan norsk får nok bistand til å få med seg undervisningen på en optimal måte.

Vi tror at skolen er de som kan dette best. Det Svalbard AP vil sørge for, er at det går en politisk bestilling som tar opp i seg utfordringene med språk. Med bestillingen skal det følge en økonomisk ramme som gjør at skolen kan finne de beste måtene å håndtere språksituasjonen på.

I siste instans vil dette være viktig for samhold, fellesskap, integrering og inkludering i og utenfor skolen.

Det er jo det vi vil ha; et sterkere fellesskap!

Elise Strømseng

Svalbard arbeiderparti

Powered by Labrador CMS