Leserinnlegg:

Har Svalbards reiseliv blitt inkompetent?

Jeg er sikker på at opplæringskontoret mer enn gjerne hjelper dere i gang, for det er klart dere kan.

Svalbardposten 8. januar 2016.
Publisert

Jeg leser i Svalbardposten at reiselivet ikke tør å ta imot lærlinger i reiselivsfaget fordi de ikke har den nødvendige kompetansen.

Min påstand er at hvis ikke den høyst oppegående reiselivsnæringen på Svalbard klarer å finne ut av hvordan de blir lærebedrifter, så vil heller ingen andre destinasjoner klare det.

Brunvoll i Visit Svalbard siteres og sier at: «Det er en hel prosess som må gjennomgås før man kan bli lærebedrift, og jeg er redd den kompetansen ikke finnes i Longyearbyen i dag».
Det var da en utrolig defensiv holdning!

Da jeg var direktør for Funken Hotell og Nybyen Gjestehus opprettet vi lærlingplasser for både kokker, resepsjonister og servitører. Vi visste lite om hva det ville innebære å bli en lærebedrift før vi startet, men vi tilegnet oss da den kompetansen som var nødvendig slik at vi kunne sette i gang. Det krevde litt innsats, men det var ikke rakettforskning.

Først og fremst handler lærlingeordningen om å sette opp en opplæringsplan og å la lærlingene hospitere i bedriftene. Mange destinasjoner opererer også med ordninger der lærlingene er innom flere bedrifter i læreperioden. Det måtte jo være midt i blinken for en destinasjon som Svalbard og midt i blinken for lærlingene.

Lærlingeordningen har også en samfunnsmessig side. Det handler om å ta ansvar for ny rekruttering, det handler om å gi de unge muligheter, det handler om å ta samfunnsansvar og det handler om å gi noe tilbake. Jeg er sikker på at opplæringskontoret mer enn gjerne hjelper dere i gang, for det er klart dere kan.

Hvis dere vil, da…

Tom Backe

Powered by Labrador CMS