Geir-Arne Sørensen svarer Odd Jarle Borch

Kommentar til Odd Jarle Borchs kronikk i Svalbardposten 12.01.19- Norge en beredskapssupermakt i nord.

Geir-Arne Sørensen svarer på kronikken til Odd Jarle Broch i avis nr. 2, 2019.
Publisert

Som Sysselmannens helikopteroperatør, er det med noe forundring vi registrerer at professor Odd Jarl Borch hevder at, sitat « Den avslørte også samtidig kapasitetsbegrensninger når det gjelder eksisterende rednings- og oljevernberedskap på Svalbard.», sitat slutt.

Jeg skal ikke uttale meg om oljevernberedskapen på Svalbard, men ta for påstanden om kapasitetsbegrensninger i gjeldende redningsberedskap på Svalbard.

Faktum er at Sysselmannen på Svalbard har til sin rådighet to identiske allværshelikoptre (AWSAR) basert på H24/365 beredskap med 6 mannsbesetning og lege på SAR 1 helikoptret.

Havariet av reketråleren Northguider i Hinlopen-stredet kan i ettertid ikke betraktes som noe annet en suksesshistorie fra ende til annen. Det var intet ved denne operasjonen som utfordret helikoptrene- eller mannskapenes kapasitet,hverken med henhold til avstand eller rekkevidde. At redningsoppdraget var krevende er helt korrekt, men dette var det andre årsaker til, så som tette snøbyger, temperatur, kraftig sjø og vind, samt bevegelser i havaristen. Oppdraget kunne også ha blitt løst med bare ett av våre to søke- og redningshelikoptre, i et slik tilfelle ville vi ha benyttet oss av et av de totalt 14 drivstoffdepoter som er strategisk plassert rundt på hele øygruppen. I dette tilfelle drivstoffdepotet i Kinnvika for de lokalkjente. Grunnen til at man i dette tilfellet valgte å bruke begge helikoptrene var at man sparte tid og unødig eksponering av de havarerte mannskapene under de rådende værforhold på stedet.

Søke- og redningstjenesten til Sysselmannen på Svalbard har ved hjelp av disse drivstoffdepotene muligheter til å jobbe påavstander opptil 200 nautiske mil utenfor kysten av Svalbard i all slags vær.

Vi har sågar utført oppdrag langt nord på Grønland og til Frans Josef land i Nordishavet. Flere oppdrag flys også direkte fra fiskeriflåten i Barentshavet og direkte til Universitetssykehuset i Nord Norge.

Avslutningsvis kan vi nevne at vi utfører mellom 80 og 90 søke- og redningsoppdrag i gjennomsnitt hvert år, de fleste av disse uten medias interesse eller oppmerksomhet.

Geir-Arne Sørensen

Leder Svalbardoperasjoner

Regiondirektør Lufttransport

Powered by Labrador CMS