Frivillig eller kommersielt?

Leserinnlegg om korkpengeutdelingen.

Polarjazz og andre lignende festivaler kan ikke kalles «kommersielle», selv om enkelte bedrifter tjener penger på arrangementene. Bildet er fra da Kari Bremnes hold konsert på Polarjazz i 2013.
Publisert

Nå vet ikke jeg helt hva som menes med «kommersielle festivaler/arrangementer» slik det nevnes i artikkelen i siste nummer av Svalbardposten, men i mitt hode så er alt som har med «kommersielt» å gjøre forbundet med salgsvarer eller tjenester som igjen skal resultere i et dekningsbidrag som skal dekke faste kostnader og lønninger forbundet med salget.

At Polarjazz eller andre festivaler som ikke arrangeres av det «offentlige» kan settes i en slik bås er for meg en smule provoserende. Det er ikke rent lite timer som totalt blir brukt i løpet av et år for å få dette til, alt ulønnet. I tillegg har man alltid den økonomiske risikoen fordi man faktisk kan stilles personlig ansvarlig ved en konkurs.

Så er det selvfølgelig rundt arrangementet en del bedrifter som tjener kommersielle kroner på dette, men de samme gir ofte tilbake i form av forskjellige sponsing av festivalen som igjen gjør det mulig i et totalbudsjett og gi dette tilbudet til byen.

Dette må da være riktig bruk av korkpenger? Jeg synes absolutt det, spesielt etter at vår største lokale sponsor, vår hjørnestensbedrift Store Norske ikke lenger er i en situasjon hvor de kan gi sponsormidler slik de tidligere gjorde. Jeg tror ikke forskning som visstnok skal være en av Longyearbyens fremtidige satsningsområder (les næring ?) setter av mye midler til sponsing av lokale tiltak eller arrangementer.

Korkpenger burde heller gi en viss forutsigbarhet med faste beløp til denne type frivillige festivaler.

Uten den frivillige innsatsen ville det hele være umulig uansett.

Så er det hva man unner seg tilbake etter et år med frivillig arbeid. Jeg ser det nevnes studietur til Spania og har lyst til å korrigere dette litt. Det er lite vi kan studere i Spania som har noen ren verdi for Polarjazz, men man skal ikke undervurdere det forhold at man må premieres seg selv med «noe» for å holde på. Flere av styrets medlemmer har vel sluttet opp til flere ganger de siste årene.

De fleste festivaler sender sitt styre, eller representanter for styret, rundt på andre festivaler rundt om i Norge for å komme i kontakt med «bransjen». Det gjør vi også, men stort sett på privat basis, med egne penger.

Men vi har sosialt samvær i og utenfor Polarjazz, noe vi anser som viktig.

Selv om det da er de samme personene som deltar er det ikke alltid at man gjør det i ren Polarjazz regi, kan hende man bare liker å være sammen også utenfor «arbeidet».

I år inviterte jeg styret til min leilighet i Spania, mest for å kunne «lage noe» for et av styremedlemmene som har jobbet frivillig med Polarjazz i over 10 år og sluttet, men samtidig gjøre det «billig».

Her betalte de inviterte flybilletter selv, vi spanderte på oss et par måltider på Polarjazz sin regning og resten spiste vi i egen leilighet. En svært low budget «studietur» vil jeg si.

Hvis noen finner dette støtende så får vi jo overlate stolene til noen som er mer korrekte i sin bruk av korkpengemidler.

Det jeg kan si er at vi i Polarjazz er helt avhengig av den økonomiske støtten vi får og Polarjazz er avhengig av alle de frivillige timene vi gir.

Man bør i utgangspunktet ikke medvirke til å skape en form for mistillit til noe som kun er ment som positive bidrag til resten av befolkningen.

Da mister man jo bare litt av motivasjon og lyst når man vinkler det dit som disse uttalelsene gjør.

Ingen av oss behøver å drive med dette, vi gjør det faktisk fordi det er moro NÅR vi lykkes.

Polarjazz bruker sine kroner med omhu, har klare budsjetter å gå etter, og har levert overskudd hvert år som er tatt vare på som buffer i tilfelle dårligere tider. Vi skal ikke samle penger på bok, men hvis man ser på andre festivaler på fastlandet som til stadighet går konkurs så kan det være ok at man har midler stående i tilfelle dårlige tider.

Når vi søker om korkpenger er det basert på et stramt budsjett, hvert år må vi skrinlegge noen av planene i budsjettet fordi vi ikke når de inntekter vi håpet på. Så også i år. I og med at vi får beløp betydelig mindre enn det vi søkte om så stod valget mellom å kutte gratisarrangementer eller søndagsarrangement. Vi valgte å beholde gratisarrangementene som innbefatter barnehagene, familiekonsert på Rabalder og ungdomskonsert på Ungdomshuset. Arrangementer som Polarjazz har hatt som gratisarrangementer i mange år, men artistene koster.

Jeg kan love at våre «studieturer til Spania» ikke er årsaken til at man må kutte i programmet.

Jeg er faktisk av den oppfatning av at det Polarjazzstyret som har sittet noen år nå har vært veldig flinke både i program, organisering og pengebruk.

Men, bare så det er sagt så har jeg ingenting i mot at man diskuterer tildeling av korpengemidler, jeg har heller ikke vært enig i alle tildelinger som er gjort. Men Polarjazz og Bluesen, der mener jeg faktisk i alle beskjedenhet at de fortjener hver krone de får !

God jul og velkommen til Polarjazz i februar.

Powered by Labrador CMS