Svalbardposten AS

Alpinbakke og bakkekontakt

Leserinnlegg:

Alpinbakke og bakkekontakt

Publisert:

Foreldre går sammen for utvidelse av alpinbakken.

Tar skolen barnas sikkerhet på alvor?

Leserinnlegg:

Tar skolen barnas sikkerhet på alvor?

Publisert:

I dag fikk jeg bekreftelsen jeg trengte for å si klart ifra om hva jeg mener om en praksis som er innført på skolen denne mørketidsperioden.

Jul i øst

Julehilsen:

Jul i øst

Publisert:

Den julesalmen som sitter sterkest i meg etter årene jeg var på Svalbard er «Nordnorsk julesalme».

God jul fra Bamsebu

Julehilsen:

God jul fra Bamsebu

Publisert:

Riktig god jul og godt nytt år ønskes alle der hjemme i Longyearbyen.

På forskningstokt i drivisen til 82°N i polarnatten

Leserinnlegg:

På forskningstokt i drivisen til 82°N i polarnatten

Publisert: - Oppdatert: 17.12.2019 kl 09:02

Janne E. Søreide, Universitetssenteret på Svalbard.

Er batteripark den beste løsningen for Longyearbyen?

Leserbrev:

Er batteripark den beste løsningen for Longyearbyen?

Publisert:

Batteriene inneholder metallene kobolt og litium, som er svært miljøskadelig å utvinne. Utvinningen er dessuten uetisk med bruk av barnearbeid, skriver sivilingeniør Ole R. Østby.

Offentlig fest og fantasibeløp?

Leserinnlegg:

Offentlig fest og fantasibeløp?

Publisert:

Svalbardposten nr. 45 hadde et oppslag om høstens fordeling av midler fra Svalbards miljøvernfond.

Du sparer bare 48 sekunder

Leserinnlegg:

Du sparer bare 48 sekunder

Publisert: - Oppdatert: 01.12.2019 kl 14:40

Hadde du blitt spurt om å bruke 48 sekunder av dagen din på å gjøre en forskjell for dine medmennesker - hva ville du ha svart?

Kilowatt-timane frå sola

Leserinnlegg:

Kilowatt-timane frå sola

Publisert: - Oppdatert: 01.12.2019 kl 16:52

Lagre solenergi på Svalbard, den planen fekk LL ein andreplass for (SP 14. november 2019, s. 12). Men i forkant av lagringa må sola si stråling gjerast om i elektrisk energi.

– Slår inn åpne dører

Leserinnlegg:

– Slår inn åpne dører

Publisert: - Oppdatert: 26.11.2019 kl 14:28

Mens jeg venter på svar, har jeg som den politisk interesserte innbyggeren jeg er, lest gjennom den politiske plattformen med den noe pretensiøse tittelen «Polfarererklæringen», skriver Espen Klungseth Rotevatn.

Lia in memoriam

Leserinnlegg:

Lia in memoriam

Publisert:

Til juni kjem ein skredvoll dit 21 hus har stått til nå, fortel SP på side 3 den 14. november 2019.

Longyearbyen – den lille, rause og inkluderende byen?

Leserbrev:

Longyearbyen – den lille, rause og inkluderende byen?

Publisert: - Oppdatert: 19.11.2019 kl 12:40

– Jeg «kjenner» bare Sandberg fra media, men i mine øyne grenser spørsmålene i gallupen til latterliggjøring av en jobbsøker, skriver Kirstin L. Mobakken.

Tilsvar fra Frp: Svalbardpostens alternative tolkning av kritisk journalistikk

Leserbrev:

Tilsvar fra Frp: Svalbardpostens alternative tolkning av kritisk journalistikk

Publisert:

Frps Arnt Vegar Jensen om Svalbardpostens dekning av valget.

En klimaavgjørelse uten gevinst

Leserbrev:

En klimaavgjørelse uten gevinst

Publisert: - Oppdatert: 04.11.2019 kl 15:05

Nedleggelsen av kullgruvevirksomheten i Svea Nord og Lunckefjell gir ingen klimagevinst.

Urimelig omtale fra Svalbardposten

Leserinnlegg:

Urimelig omtale fra Svalbardposten

Publisert: - Oppdatert: 31.10.2019 kl 10:17

Da nyheten om tre partisamarbeidet mellom AP/H/FrP ble kjent mandags morgenen, så skrev Svalbardpostens redaktør en kommentar som var skivebom.

Sirkus Longyearbyen og Høyres taushet

Leserinnlegg:

Sirkus Longyearbyen og Høyres taushet

Publisert: - Oppdatert: 31.10.2019 kl 10:17

Nok en gang blir konstellasjonene annerledes enn man skulle tro ut fra valgresultatet.

Kunsten å svelge morgenkaffen

Leserinnlegg:

Kunsten å svelge morgenkaffen

Publisert: - Oppdatert: 31.10.2019 kl 10:17

Jeg må si at jeg er nokså forundret over at redaktøren fortsatt har fått både kaffe og politikk - (og muligens også fakta?) i vrangstrupen.

Gledelig oppklaring fra Ap

Leserinnlegg:

Gledelig oppklaring fra Ap

Publisert: - Oppdatert: 30.10.2019 kl 14:24

Lokalstyreleder Arild Olsen bekrefter at det fremdeles er tverrpolitisk enighet om behovet for å ivareta dyrevelferden med veterinærvakt i sitt innlegg i Svalbardposten på nett 5.oktober

Longyearbyen fortjener et nytt styre

Leserinnlegg:

Longyearbyen fortjener et nytt styre

Publisert: - Oppdatert: 31.10.2019 kl 10:30

«Vi i Høyre ønsker vi at Lokalstyret skal bli en servicebedrift som er tilgjengelig for alle innbyggerne.»

Stem Fremskrittspartiet - så får du dette:

Leserinnlegg:

Stem Fremskrittspartiet - så får du dette:

Publisert:

«Hjelp oss med å bli representert i lokalstyre!»

Samarbeid

Leserinnlegg:

Samarbeid

Publisert: - Oppdatert: 31.10.2019 kl 10:30

«Skal vi lykkes, er det én ting som gjelder. Samarbeid.»

Bruk stemmeretten i valget

Leserinnlegg:

Bruk stemmeretten i valget

Publisert: - Oppdatert: 31.10.2019 kl 10:24

«Med tanke på hvor mange nasjonaliteter og ulike mennesker vi har i den lille byen vår på 2300 innbyggere behøver vi å slå ring om felleskapet.»

Klart Ap er for god dyrevelferd!

Leserinnlegg:

Klart Ap er for god dyrevelferd!

Publisert: - Oppdatert: 04.10.2019 kl 23:28

Å uttrykke seg klart og bli forstått kan være utfordrende. Og når Svalbard Vet forsøker å oppsummere debatten på Kroa fra et dyrevelferdsperspektiv skjønner vi at det har gått skikkelig galt.

Ikke stem Ap hvis du bryr deg om dyrevelferd

Leserinnlegg:

Ikke stem Ap hvis du bryr deg om dyrevelferd

Publisert: - Oppdatert: 31.10.2019 kl 10:15

«Vi ønsker lokalpolitikere som står på for å skaffe Longyearbyen sin rettferdige del av samfunnskaka, uansett sektor.»

Tror du at huset ditt vil brenne?

Leserinnlegg:

Tror du at huset ditt vil brenne?

Publisert:

«Ikke tro at verden ikke legger merke til dere unge i Longyearbyen.»

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler