Vekst og hensyn til natur

Leserinnlegg:

Vekst og hensyn til natur

Publisert: - Oppdatert: 09.05.2018 kl 09:24

– Hva kan UiT bidra med i fremtidens arktiske reiseliv?

Guider, kompetanse, krav og glansbilder

Leserinnlegg:

Guider, kompetanse,
krav og glansbilder

Publisert: - Oppdatert: 26.04.2018 kl 08:35

Det er nå på tide at Visit Svalbard og myndighetene stiller felles krav til kompetansen hos den enkelte guide.

Helikoptervêr Hopen og Bjørnøya

Leserinnlegg:

Helikoptervêr Hopen
og Bjørnøya

Publisert: - Oppdatert: 26.04.2018 kl 08:26

Reinhard Mook meiner det framleis bør vera folk på Hopen og Bjørnøya.

Er kortreist mat Longyearbyens fremtid?

Leserinnlegg:

Er kortreist mat Longyearbyens fremtid?

Publisert: - Oppdatert: 25.04.2018 kl 13:02

Les ungdommenes refleksjoner her.

Reiselivet, et gode eller et onde?

Leserinnlegg:

Reiselivet, et gode
eller et onde?

Publisert: - Oppdatert: 18.04.2018 kl 12:52

I dette leserinnlegget etterlyser Stein-Ove Johannessen (høyrepolitiker og hotellsjef) mer positiv omtale av reiselivsnæringen på Svalbard.

Til minne om
Olaf Inge Rønning

Publisert: - Oppdatert: 11.04.2018 kl 10:35

Hedersmannen, professor emeritus og nestor i norsk polarforskning, Olaf Inge Rønning, har gått bort.

Minneord om
Olaf Inge Rønning

Publisert: - Oppdatert: 11.04.2018 kl 10:36

Det var med vemod vi mottok meldingen om at Olaf Rønning er død, skriver Thor Bjørn Arlov og Gunnar Sand.

Hvor er mine containere?

Leserbrev:

Hvor er mine containere?

Publisert: - Oppdatert: 05.04.2018 kl 14:52

Freia er på leit etter sine konteinere som etter planen skulle vært levert til hennes tyske adresse i oktober i fjor.

Kapten Kenth Grankvist gick ur tiden, den 20. mars 2018

Minneord:

Kapten Kenth Grankvist gick ur tiden, den 20. mars 2018

Publisert:

Kenth var delägare och kapten på de svenska skeppet Origo, som varje sommar sedan tidigt 90-tal har gått i trafik på Svalbard. M/S Malmö och M/S Freja hörde också till hans isförstärkta flotta.

Kampen mot det onde i verden

Svalbardprestens påskebudskap:

Kampen mot det
onde i verden

Publisert: - Oppdatert: 02.04.2018 kl 09:50

Sokneprest Leif Magne Helgesen refser den tidligere Svalbardministeren for hennes angrep mot Arbeiderpartiet og volden i Gaza de siste dagene.

Til Svalbard-guidene

Leserbrev:

Til Svalbard-guidene

Publisert: - Oppdatert: 23.03.2018 kl 15:35

Takk til Svalbardposten og til Svalbard-guidene for å ta opp et svært viktig tema i lokalsamfunnets endringstid her nord.

Et velorganisert arbeidsliv er grunnlaget for familiesamfunnet

Leserbrev:

Et velorganisert arbeidsliv er grunnlaget for familiesamfunnet

Publisert:

Svalbardmeldingen er spesielt tydelig hva reiseliv angår, og næringen gis et betydelig rom for utvikling og ekspansjon i forhold til andre næringer.

UHU som barnehage?

Leserinnlegg:

UHU som barnehage?

Publisert: - Oppdatert: 19.03.2018 kl 15:05

Tirsdag skal politikerne behandle sak om UHU skal gjøres om til barnehage. Ungdommene er imot.

Kull og CO2 er ikke farlig!

Leserinnlegg:

Kull og CO2
er ikke farlig!

Publisert: - Oppdatert: 14.03.2018 kl 14:32

«Jeg mener beslutningen om lukning av Svea er ufornuftig».

Åpning av Solfestuka 2018

Leserinnlegg:

Åpning av Solfestuka 2018

Publisert: - Oppdatert: 19.03.2018 kl 08:20

Longyearbyen lokalstyre produserer en rekke arrangementer gjennom et år – der de største arrangementene er Solfestuka, KunstPause Svalbard og fra i fjor også Longyearbyen litteraturfestival.

Leserinnlegg:

Hva skjer når
Sveagruva stenges?

Publisert: - Oppdatert: 08.03.2018 kl 08:54

Freia om Sveagruvas skjebne.

Økonomisk vekst mot økologisk bereevne?

Leserinnlegg:

Økonomisk vekst mot
økologisk bereevne?

Publisert: - Oppdatert: 08.03.2018 kl 08:55

Lesarbrevet av Berit Våtvik (Svalbardposten 22. februar 2018) reiser spørsmål.

Vi har en plan

Leserinnlegg:

Vi har en plan

Publisert: - Oppdatert: 08.03.2018 kl 08:56

Svalbardposten påstår 22. februar at regjeringen ikke har noen plan for Svea. Det stemmer ikke.

Heller utvikling enn innviklet avvikling

Leserinnlegg:

Heller utvikling enn
innviklet avvikling

Publisert: - Oppdatert: 08.03.2018 kl 08:57

En seks uker gammel næringsminister har besøkt oss og Svalbardposten oppsummerer på forsiden at han har ingen plan.

Et stort stykke Norge

Leserinnlegg:

Et stort stykke Norge

Publisert: - Oppdatert: 02.03.2018 kl 09:13

«Svalbard er et testvindu og et forbilde for den omstillingen hele Norge er midt oppe i», skriver næringsministeren i dette innlegget.

Funken Longyearbyen  - et sted som har mistet sjelen

Leserinnlegg:

Funken Longyearbyen - et sted som har mistet sjelen

Publisert: - Oppdatert: 28.02.2018 kl 14:13

«Intensjonene har kanskje vært de aller beste, men etter min mening har man slått barnet ut med badevannet», skriver Peter J. Brugmans.

Kjære Sylvi Listhaug

Leserinnlegg:

Kjære Sylvi Listhaug

Publisert: - Oppdatert: 28.02.2018 kl 11:21

Skal Svalbard bli arktis sitt svar på Kanariøyene?, spør Britt og Øivind Lundh i dette innlegget.

Er dagens utvikling framtidsrettet?

Leserinnlegg:

Er dagens utvikling framtidsrettet?

Publisert: - Oppdatert: 28.02.2018 kl 11:21

Vår sivilisasjon går på fossilt brensel. Vi må avkarboniseres. Forskere har opplyst oss om de forferdeligste konsekvenser om vi ikke tar affære.

Stengte veier

Leserinnlegg:

Stengte veier

Publisert: - Oppdatert: 28.02.2018 kl 11:22

Sokneprest Leif Magne Helgesen om trygghet i mørketiden.

Menneske eller automat på Hopen?

Menneske eller
automat på Hopen?

Publisert: - Oppdatert: 07.02.2018 kl 14:30

Automatisering vil svekke tryggleiken, meiner innsendaren av innlegget.

Personvern og datalagring

Lagring og logging av data

Ved å besøke dette nettstedet lagres noen tekniske data om din internettforbindelse og nettleser. Disse data kan kategoriseres som følger:

Informasjonskapsler