Opp om morran

"Når 2.500 turister kommer spaserende opp til sentrum, holder det ikke å vente til klokka 10."

Publisert

Cruisesesongen er over. Noen få skip gjenstår riktignok, men sommersesongen er definitivt på hell. Nå bør reiseliv og næringsliv i Longyearbyen tenke igjennom om målene og forventningene ble innfridd. Og ikke minst: Hvorfor eller hvorfor ikke. En egen evaluering er nyttig fordi man slipper å gjøre de samme feilene neste gang, men med en så kort og hektisk sesong i et så lite samfunn er det også klart at alle gode krefter må samarbeide. For om turismen betyr alt for reiselivsnæringen, betyr den mye for butikkene. Betydningen vil bli enda større med årene, ekspertvurderinger og framtidsutsikter tatt i betraktning.

Det er lett å tenke seg at turisme kun angår reiselivsnæringene, men slik er det ikke. Fra butikker i sentrum kom det blant annet for dagen en misnøye med at bussene ikke setter av passasjerene i sentrum når de kjører turistene rundt på sightseeing. Dermed går de glipp av handel. Nå har reiselivsnæringen og handelsnæringen mulighet til å gjennomgå erfaringene sammen. Den sjansen bør de gripe, for det er de som kjenner hvor skoen trykker.

Samtidig er det reiselivets oppgave å vise potensialet som faktisk ligger i de reisende. Dette er ikke en unik situasjon for Svalbard, men en generell utfordring i Norge, ifølge Innovasjon Norges reiselivseksperter. I snitt sies det at en cruise-passasjer legger igjen 700 kroner på land. Det er mye penger, så når det kommer 2.500 passasjerer spaserende opp til sentrum på morgenen og vi vet det, holder det ikke å vente til klokka blir ti før døra åpnes. Heller ikke det er unikt for Longyearbyen, for mange møter stengte dører på fastlandet. Jeg tror likevel flere fikk seg en tankevekker i juli, og at de er bedre forberedt neste sommer. Man skal være oppe om morran.

I mellomtiden kommer mørketiden med polarnatta, før det gradvis lysner og vi har gnistrende sol over hvite sletter og fjellsider hele døgnet. Det er unikt og opplevelsen er i dag lett tilgjengelig fra fastlandet. Underveis kommer også solformørkelsen i slutten av mars, som trolig vil trekke mange entusiaster. Også dette er en øvelse reiseliv og øvrig næringsliv bør gjøre sammen.

Det handler selvsagt ikke om å gjøre det samme, men om å bruke det beste og trekke sammen i tilnærmet samme retning.

Powered by Labrador CMS