Imponerende redningsinnsats

Piloter, redningsmannskap og alle som var involvert i redningsaksjonen fortjener ros for jobben de utførte. Veien mellom suksess og katastrofe kan dessverre være kort under så ekstreme forhold som vi har i Arktis.

Publisert

Årets jule- og nyttårshelg har langt fra bare vært en rolig feiring. Det startet med et bankran rett inn i julehøytiden. Heldigvis kom politiet raskt til stedet, pågrep raneren og fikk avklart situasjonen. For de ansatte som opplevde dette ble det en uhyggelig og uvirkelig start på julen. Første juledag gikk det et stort snøskred i nærheten av Gangdalen og Frithamn. Sysselmannen rykket ut med alle sine ressurser i tillegg til Røde Kors. Aksjonen ble senere avblåst da det viste seg å ikke være folk i skredet. I tillegg var været for dårlig til å sende redningsmannskapene inn.

Ikke lenge etter, fjerde juledag, gikk alarmen igjen. Da hadde fiskebåten «Northguider» gått på grunn i Hinlopenstretet med et mannskap på 14 personer. Begge Super Puma-helikoptrene til Sysselmannen satte kurs mot havaristen umiddelbart etter nødmeldingen kom inn. Det ble iverksatt en omfattende redningsoperasjon i nesten 20 minus grader og liten kuling. Det ble noen nervepirrende timer før alle om bord var reddet og i trygghet.

Piloter, redningsmannskap og alle som var involvert i redningsaksjonen fortjener ros for jobben de utførte. Veien mellom suksess og katastrofe kan dessverre være kort under så ekstreme forhold som vi har i Arktis. Men med mye erfaring og hyppige øvelser gikk det bra denne gangen. Takket være solid innsats fra alle. Tross kulde, kuling, mørke og til dels dårlig sikt klarte redningsmannskapene å heise alle trygt opp i helikoptrene. Kapteinen om bord roste også redningsbragden som ble gjort.

Longyearbyen sykehus og Svalbard Kirke ble også satt i alarmberedskap. Heldigvis var det ingen større skader på mannskapet da de ankom Longyearbyen annet enn frostskader og brukne ribbein.

En rapport utarbeidet ved Stavanger Universitet i desember 2018 som oppsummerer beredskapen på Svalbard etter Sarex3-øvelsen tidligere i år peker på flere svakheter ved beredskapen i Arktis. De hevder blant annet at redningstjenesten er dimensjonert for å håndtere en fiskebåt i nød, men at det ikke finnes ressurser til å redde et cruiseskip i Arktis. Det må jobbes videre med beredskap og nok tilstedeværende ressurser året rundt ettersom turisttrafikken og aktiviteten i farvannene rundt Svalbard øker. Et Kystvaktfartøy med helikopter tilstede i vernesonen rundt Svalbard vil være med på å øke sikkerheten og kunne bistå under store ulykker. Det kan bli helt nødvendig.

I 2015 bevilget regjeringen mer penger til drift av Sysselmannens båt «Polarsyssel» slik at den kan være stasjonert i Longyearbyen ni måneder i året mot tidligere seks måneder. Men i desember, januar og februar har Sysselmannen ingen båt til disposisjon. Da må etaten klare seg med to likeverdige Super Puma redningshelikoptre. De to Super Puma redningshelikoptrene bidrar i rundt 80 redningsoppdrag i året.

Denne gangen var det tilstrekkelig for å unngå en større katastrofe, men marginene er små.

Powered by Labrador CMS