Det baller på seg

Derfor er det grunn til å være fornøyd, men ikke til å slappe av.

Publisert

Svalbardposten fikk et godkjent opplag på 2.636 ukentlige eksemplarer i 2014, viser tall som kom tirsdag denne uka. Det er hyggelige resultater, men likevel tall som er vanskelig å sammenlikne med foregående år. Årsaken er at beregningsmodellen som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) bruker, er endret. Likevel er altså fasiten en økning på drøye 2,9 prosent. Det skjer i et medielandskap der svært mange har en stor nedgang.

Derfor er det grunn til å være fornøyd, men ikke til å slappe av. Selv om lokal- og nisjeavisene har klart seg relativt godt til nå, er tendensen i bransjen at papiravisen taper terreng. Konkurransen om de betalende leserne blir stadig tøffere, og også vi merker økt konkurranse fra fastlandsmedier. Forskjellen – og fordelen – er at Svalbardposten fortløpende rapporterer om Svalbard fra Svalbard, og har lokal kunnskap. Vi er lokalavis for innbyggerne på Svalbard, men også nasjonal nisjeavis.

Det er imidlertid en gradvis dreining mot det digitale. Ser vi både på opplagstall og trafikktall på nettet ser vi at leserne har blitt flere. I 2014 var det 18,6 prosent flere lesere på Svalbardposten.no enn året før, og antallet sidevisninger var 2,37 millioner. Økningen fortsetter også inn i 2015. De to første månedene i år har brukerne økt med 54 prosent i forhold til de to første månedene i 2014, mens sidevisningene har økt med 38 prosent. En undersøkelse utført av Norfakta i oktober i fjor, viste dessuten at nesten ni av ti innbyggere over 18 år i de norske bosetningene på Svalbard, leser Svalbardposten.

Vi håper selvsagt at denne digitale utviklingen fortsetter, og vil stå på for at det skal skje. Samtidig vil vi stå på for den gode leseropplevelsen i papiravisa. Det er det noe ekstra med et ferskt eksemplar av papiravisen i handa på en fredag. Papiravisa er viktig for de fleste av våre lesere, og avtalen er at de betalende leserne får kvalitetsinnhold, vesentlige- og gode historier, som ikke tilfaller gratislesere. Det er og blir kontrakten mellom oss, selv om norske medier har brukt de siste 20 årene til å lære leserne at alt er gratis på nett.

Det hender jeg får henvendelser fra lesere som klager over at de må kjøpe dagspass – eller sågar kjøpe en hel avis – for å få lese saker fra avisa. Men de fleste er heldigvis enige i at også journalistikk koster.

Powered by Labrador CMS