LEDER:

Dårlig PR

Longyearbyen er en målestokk for ekstreme forandringer.

Journalist i Svalbardposten, Audun Bårdseth.
Publisert

Den siste tidas rekordvarme sommerdager er en påminnelse om dette. I snart ti år har vi opplevd temperaturer høyere enn normalen hver eneste måned. Unntatt én. Mars 2020 var 0,5 grader kaldere enn normalt. Målinger fra de siste 120 årene på Svalbard etterlater ingen tvil: Temperaturen stiger.

Konsekvensene kjenner vi ikke til fulle. Men naturen forandrer seg og vi må gjøre endringer deretter.

Longyearbyen er også en målestokk for beredskap. Korona-pandemien stengte øya i mars, og kan i ytterste konsekvens stenge den igjen. Alt som trengs er et smitteutbrudd. Den arktiske landsbyen har ikke helsevesen til å håndtere det.

Da Hurtigruten kunngjorde lokale cruise fra Longyearbyen i sommer, var det håp. Turene til Moffen skulle vise vei mot lysere tider. Håpet og trodde vi.

Smitteutbruddet ombord på Hurtigrutens «Roald Amundsen» er en påminnelse om at tilbakeslag er fort gjort. Oppstart av svalbardcruisene ga håp om en rett, stigende linje tilbake til normale tilstander. Nå har det blitt en påminnelse om sårbarhet, og en lekse i kommunikasjonsarbeid.

Den nærmeste tida må inneholde kritiske spørsmål: Håpet vi for mye? Åpnet vi for raskt? Blir regler og planer fulgt?

Selv om tilbakeslaget skader bedrifter og truer arbeidsplasser. Folkehelsa må komme først. Virus tar ikke hensyn til kriserammede bedrifter som sårt skulle hatt større fart på reiselivet. Påtrykket for å åpne opp samfunnet igjen, må balanseres mot behovet for å beskytte folk mot smitte. Derfra begynner arbeidet på nytt.

Det skal stakes ut en revidert kurs mot normaliseringen av samfunnet. Flere tilbakeslag vil skade troverdigheten til de som er gitt tilliten for å lose oss gjennom krisen. Her spiller også Hurtigruten en viktig rolle.

Hurtigruten er en symboltung aktør i vårt reiseliv, en tradisjonsbærer og et populært tilbud hos lokalbefolkningen. De lever av sitt omdømme og det påvirkes igjen av hvordan de håndterer smitteutbruddet. Åpenhet er viktig i dette arbeidet. Hittil har reiselivs-giganten dessverre skapt et inntrykk av at de vil pynte og skjule informasjon.

Det er en dårlig strategi for alle å forsøke å unngå såkalt dårlig PR. Særlig når folkehelsa står på spill. God PR vil være ubetinget åpenhet og samarbeid med medier og myndigheter. Det tror vi Hurtigruten har oppdaget.

Klimakrisen og koronakrisen har til felles at det i ytterste konsekvens står om livet. Hva korona angår, er det lett å se sammenhengen mellom den enkeltes handlinger i hverdagen og de alvorlige konsekvensene. Løsningen for hver enkelt av oss er tåle seg bryet med noen enkle forholdsregler.

Og ellers ta det rolig og stå på videre.

Audun Bårdseth

Powered by Labrador CMS