Forskere presses ut av isen

OPPDATERT: Norsk Polarinstitutt og forskningsskipet ”Lance” har vært forberedt på å bryte opp og prøve på nytt, men nå reddes de av vinden.

Forskerne har flere stasjoner ute på isen, som må pakkes sammen dersom driften sørover mot iskanten fortsetter. Her er en av dem.
Publisert
Forskningskipet "Lance" var i midten av januar på plass oppe i pol-isen i midten av januar.
Den striplede linja viser den forventede driften til forskningsskipet "Lance". I stedet for en sørvestlig kurs, har vinden ført skipet i sør-sørøstlig retning. Den gule linja viser driften til polskuta "Fram" under Nansen-ekspedisjonen.

11. januar forlot RV ”Lance” Longyearbyen med kurs for isen. 14. januar, på 83,2 grader nordlig breddegrad, lot den seg fryse inn, mens kystvaktskipet ”Svalbard” satte ut sonarer i en radius på 20 kilometer rundt skipet. I tillegg satte mannskapet selv ut forskningssonarer rundt fartøyet og ulike ”laboratorier” ble etablert på isen.


Prestisjetokt

- Båten har fungert helt prikkfritt. Forskerne har fått kommet seg på isen hver dag det har vært sikt eller temperatur til det. Det er bare en eller to dager vi ikke har vært på isen, sier prosjektleder Harald Steen til Svalbardposten fredag ettermiddag.

Havis-prosjektet til Norsk Polarinstitutt har et budsjett på 50 millioner kroner, er et av de største prosjektene i norsk regi i sitt slag, og er derfor et norsk prestisjeprosjekt.

Forskningsskipet ”Lance" har nå vært innfrosset i polisen i akkurat en måned, og datainnsamlingene har gått etter planen og forskerne om bord har i hovedsak fått gjort det de har planlagt.

LES OGSÅ: I Nansens kjølvann

Driver raskt
Men nå risikerer skipet å komme ut av isen én måned før tiden. Isen og dermed båten beveger seg med vinden, og vindstreningen den siste tiden har i hovedsak vært nordlig. Skipet drifter sørsørøst og nærmer seg iskanten. Lørdag formiddag lå forskningsskipet på 81,9 grader, og må de nærmeste dagene ta stilling til om utstyret må tas opp. Dette er i så fall en jobb som vil ta flere dager.

Det er allerede vært møter og forberedt en forflytning, men foreløpig er beslutningen om å bli. Vurderingen gjøres fortløpende.

- Vi driver forferdelig fort sørover. Vi er kommet inn i en bane som ikke er helt hyggelig. Når man planlegger denne driften planlegger man flere drivbaner, og vi har vært uheldig og fikk en storm. Det ser ut for at vi har forflyttet oss lang sørover, sier Steen.

Han tror isflaket som skipet er frosset inn i, vil holde. I tillegg krysser mannskap og forskere om bord setter sin lit til at sønnavinden som er meldt over helga skal blåse skipet i nordlig retning igjen.

Forberedt
Skipet er fullstendig prisgitt elementene når det ligger inne i polisen. Steen forteller at driften endrer seg imponerende fort når vinden snur.

Den siste halvannen uka har det vært nordavind med drivhastigheter helt oppe i 0,9 knop. Det tilsvarer i overkant av 1,66 kilometer i timen.

- Det er ubehagelig fort, og det hadde vi i flere døgn, sier Harald Steen over satellittelefon.

- Det er ikke langt til iskanten nå?

- Nei, det er ikke det nå. Vi har hatt møter og gjort forberedelser til at vi eventuelt må bryte opp og flytte oss, sier han.

Når isflaket nærmer seg iskanten begynner tungsjøen å bryte den opp som knekkebrød.


Må finne ny råk

Det er imidlertid ikke aktuelt å avslutte toktet, og dersom ”Lance” må bryte opp, vil skipet enten få hjelp fra KV ”Svalbard” eller forsøke å finne en råk det kan følge innover isen, hvor det igjen kan la seg fryse inne. Det danner seg hele tiden råker som går i nordøstlig retning.

Da forskerne hadde et prøvetokt i fjor, opplevde de å bli ført raskere ut av isen enn planlagt. De har også øvd på å bryte opp og ta inn utstyr raskt.


60 effektive kuldegrader

Utfordringen er at sonarer og annet utstyr er frosset fast. Derfor tar en kontrollert pakking sannsynligvis tre-fire dager. En annen utfordring er at kabler knekker når det blir nærmere 40 kuldegrader, som forskerne også har opplevd. Med vinden var den effektive kulden nede i minus 60 grader.

- Da er uteaktiviteten begrenset til det absolutte minimum, det er full tildekning og ikke mange ute. Ellers har det vært fine arbeidsdager med mye klarvær, sier Steen.

Det har ikke vært noen frostskader eller uhell på båtdekket. Logistikken fungerer også godt, og deltakerne rapporterer om høy effektiv forskningstid.

Formålet med toktet er å følge isen fra vugge til grav.

Om bord er 20 forskere og et mannskap på ti. Til uka er det første legget over, og det blir mannskapsbytte, før skipet kommer inn til Longyearbyen i månedsskiftet mars/april. Deretter skal det inn i isen igjen og bli der i nye tre måneder for å få med våren i polisen.

SISTE: Søndag snudde vinden, og "Lance" beveger seg igjen nordover.
- I 7-tida i morges skiftet vinden fra vest til øst. I 9-tida hadde vi vind på 5–6 m/s og var på vei nordvest, og farten økte. I skrivende stund cruiser vi i 0,8 knop (omtrent 1,5 km/t) med en vind på 10 m/s i ryggen. Ganske imponerende, vil noen skriver prosjektleder Harald Steen søndag ettermiddag.
- Hadde kursen vår gjennom de siste ukene fortsatt, ville vi vært ute av isen om et par dager. I snitt krympet avstanden til iskanten med 5 km per dag, med topper på 35 km per dag, fastslår han.

Powered by Labrador CMS