Svalbardpostens julekalender, luke 9
Svar på spørsmålene i årets julekalender og vær med i trekningen av en Ipad til en verdi av ca 4 600,-. Den med flest riktige svar vinner, og skulle det være flere med lik poengsum, vil det trekkes en heldig vinner av disse. Svarene sendes til ingrid@svalbardposten.no innen 27. desember, og merkes med "Julekalender 2017".
Når startet de første organiserte flyvningene til Svalbard?
I dag reiser rundt 170 000 passasjerer via Svalbard Lufthavn (2016-tall). Turistindustrien ekspanderer, og antall reisende er ventet å øke i takt med dette. Flyhistorien begynner imidlertid over hundre år tidligere, med Andrés ballongferd i 1896 og Walter Wellmans mislykkede luftskips-forsøk i 1906, 07 og 09.
Amundsen
I 1923 lander det første flyet på Svalbard noen sinne, da norske myndigheter reiser ut på en sikringsaksjon for Roald Amundsen og Oskar Omdal som var ventet å reise fra Alaska til Svalbard. Tekniske problemer gjorde at de måtte avlyse reisen fra Alaska, noe norske myndigheter var uvitende om da de sendte sitt fly nordover.
Amundsen gjorde flere forsøk på å nå Nordpolen, både i 1925 og i 1926, da han sammen med Umberto Nobile nådde sitt mål om å fly over polpunktet med luftskipet Norge.
Bare to år senere skulle Amundsen sette ut på sin siste reise nordover, da han var på vei til en redningsaksjon for å lete etter nettopp Nobile. De hadde røket sammen i en konflikt etter den vellykkede polferden. Amundsen var uvillig til å dele æren med Umberto Nobile, og sistnevnte valgte derfor å gjøre et nytt forsøk på egenhånd. Det var i forbindelse med dette forsøket, med luftskipet Italia, at et stykke norsk polarhistorie skulle få en tragisk slutt.
Italia nådde polpunktet, men havarerte på hjemturen. Dette utløste en stor redningsaksjon, og den 18. juni 1928 forsvant Roald Amundsen og fem andre i et fransk ”Latham”- fly på vei fra Tromsø til Svalbard for å delta i letingen.
Kilder:
http://luftfartsmuseum.no/
svalbardmuseum.no
npolar.no
Bilder fra Norsk Polarinstitutt: