Full stim?
Spørsmålet er likevel hva cruisesatsingen til "nye" Hurtigruten betyr for oss på land.
Med Hurtigrutens nylige annonsering om Kvitsjøen som framtidig cruise-destinasjon, får vi kanskje en idé om de nye eierne av rederiet. Det britiske investeringsfondet TDR Capital vil sammen med med investorene Trygve Hegnar og Petter Stordalen eie alle aksjene i selskapet gjennom joint venture-selskapet Silk Bidco. Den britiske andelen blir 90 prosent. Meningene om at Riksvei nummer én skal havne på utenlandske hender har vært delte. Men først og fremst handler dette om rollen som ruteskip og befrakter langs norskekysten, og hvordan rederiet løser dette oppdraget, som betales av det offentlige.
Lenger nord knytter spenningen seg til hvilken kurs Hurtigruten kommer til å stikke ut. Som viktig cruiseoperatør og eier av den største reiselivsvirksomheten på Svalbard, spiller Hurtigruten ASA indirekte en nøkkelrolle i reiselivsutviklingen på øygruppen. Spitsbergen Travel er heleid av Hurtigruten, og med oppkjøpet er det britiske investeringsselskapet med ett største reiselivseier her nord. Da Stordalen på sitt sedvanlige entusiastiske vis fortalte pressen om den nye eieren for et par uker siden, trakk han fram nettopp tur med snøskuter og observasjon av isbjørn. Dette er det stort sett bare øygruppa som kan stille med, og Stordalen ser garantert mulighetene når han varsler større satsing på explorer-turisme. Det er derfor ingen tvil om at satsingen på Svalbard kommer til å fortsette.
Spørsmålet er likevel hva dette betyr for oss på land. For Svalbards del er det viktigst at også denne satsingen gir flere kunder, spisegjester og overnattingsdøgn. De siste kvartalstallene fra Store Norske var nok en påminnelse om at Longyearbyen må bygge opp flere solide næringer, og at vi har et avgrenset tidsrom å gjøre det på. Reiseliv er en av dem, men fremdeles er denne næringen sesongbasert. Selv om hullet i mørketiden har blitt gradvis mindre, gjenstår det mye arbeid før vi i praksis har et helårlig tilbud med en stabil sysselsetting. Det medfører mye ansvar å være storebror, og her kan Spitsbergen Travel for alvor kan ta rollen som lokomotiv i reiselivssatsingen på Svalbard. Vi har i løpet av det siste året sett at Spitsbergen Travel kjører kampanjer med overkommelige priser, og i tillegg vurderer utbygging og opprusting av anleggene. Forhåpentligvis vil arbeidet med å gjøre reiselivet helårlig fortsette med tyngde, og med en ivrig eier og pådriver i Hurtigruten blir det lettere å holde full stim.