I tillegg til militær tilstedeværelse, er det viktig med sivil tilstedeværelse, blant annet gjennom løpende miljø- og ressurskartlegging, skriver artikkelforfatteren. Her er forskningsskipet «Kronprins Haakon» på Adventfjorden.Arkivfoto: Svein Rune Kjøllesdal
Jan gunnarwintherprorektor for forskning og utvikling, UiT Norges arktiske universitet
Havet er bærebjelken i Norges økonomi og demografi. Nå
blir havområdene i nord viktigere av helt andre årsaker og vi må tenke nytt. Sivil-militære
forskningssentre kan være en del av løsningen.
Norges geografiske plassering og nordområdenes økte
strategiske betydning gjør oss både mer relevante og mer sårbare. For å beholde
innflytelse og ivareta egen sikkerhet, krever det at vi har norsk sjømilitær
tilstedeværelse, situasjonsforståelse, reaksjonsevne og beredskap. Vi må evne å
operere med maritim kapasitet både i norsk territorialfarvann, norske
havområder og i Arktis, alene og sammen med allierte.
I tillegg er det viktig
med sivil tilstedeværelse, blant annet gjennom løpende miljø- og ressurskartlegging.
Denne virkelighetsbeskrivelsen framgår av stortingsmeldingen om norsk havforvaltning
(Meld.St. nr. 21 2023-2024).
Annonse
Et naturlig spørsmål er om vi trenger mer av det
samme eller om vi bør ta nye grep i norsk havpolitikk? Hvordan kan forskning og
utvikling (FoU) ytterligere styrke kunnskapsberedskapen i nord?
Solid utgangspunkt
Norsk havforvaltning står støtt. Den er helhetlig, økosystembasert og
kunnskapsbasert. Den prioriterer ulike interesser som fiskeri, energi, havbruk
og maritim transport på en balansert måte. Vår havforvaltning legger til grunn
at økosystemene skal ha god helsetilstand, blant annet gjennom identifisering av
særlige sårbare og verdifulle områder og omfattende reguleringer av all
næringsvirksomhet.
Hensynet til klimaendringer og miljøtilstand på den ene
siden og menneskelige aktiviteter og verdiskapning på den andre, er i stort godt
ivaretatt.
Artikkelforfatter Jan-Gunnar Winther, prorektor ved Universitetet i Tromsø.Foto: UiT
Kunnskapsberedskap
Åpenhet, akademisk frihet og forskningsetikk er grunnleggende demokratiske prinsipper
som må bestå også i en mer krevende sikkerhetssituasjon. I Langtidsplan for
forsvarssektoren viser regjeringen til at Norges totale kunnskapsbehov for både
åpen, skjermingsverdig og gradert kunnskap skal ivaretas gjennom utvikling av
et felles nasjonalt forskningssystem.
Detaljene i hvordan dette skal gjennomføres,
kommer i stortingsmeldingen om forskningssystemet senere i år. Nordområdenes
betydning, hvor det meste er hav, er og må forbli en sentral del av
kunnskapsberedskapen vår.
Kunnskapsinnsatsen kan styrkes og rettes mot flere områder
slik som cyber, avanserte systemer for autonomi, kvanteteknologi og KI, klimatilpasning,
satellittovervåking og rom og matsikkerhet. En utprøvd modell for å løfte
kunnskapsfronten i sivil sektor er sentre for fremragende forskning (SFF) og
sentre for fremragende innovasjon (SFI). I 2024 opprettet Nato et «centre of excellence on climate change and
security» i Montreal. Etablering av sivil-militære SFF-er og SFI-er i
Norge kan være et kraftfullt grep.
Situasjonsforståelse
Med en av verdens lengste kystlinjer, er vi særlig utsatte for fordekt maritim
etterretningsaktivitet. For å styrke arbeidet med maritim sikkerhet har
regjeringen tatt initiativ til et tett samarbeid mellom sivile og militære
myndigheter og med privat næringsliv. Regjeringen har vedtatt en havneberedskapsforskrift
som blant annet skal sikre militære styrker tilgang til relevante havner i en
krigssituasjon.
Regjeringen har også vedtatt en ny anløpsforskrift som
styrker kontrollen med fremmede fartøyer som anløper norsk territorialfarvann,
og bidrar sammen med våre allierte naboland til at maritime nærområder ikke
skal utnyttes til sanksjonsomgåelse, miljøskadelig opptreden og annen
risikoaktivitet til sjøs, som sabotasjetrusler, blant annet knyttet til fartøy
i den såkalte skyggeflåten, gjennom økt overvåkning, samarbeid, tilstedeværelse
og kontroll i våre nærområder.
Annonse
Norge var framsynt gjennom etableringen av
overvåkingstjenesten BarentsWatch for mange år siden. Den har en sivil og en
lukket del og er et utmerket eksempel på tverrfaglig informasjonsdeling og
samarbeid mellom statlige aktører. BarentsWatch ble utviklet i en tid med lavt
spenningsnivå og mange av tjenestene er knyttet til miljøparametere, arealverktøy
og varsling. Tiden kan være moden for å utvide systemet tilpasset den tiden
vi lever i ved å iverksette BarentsWatch2.0.
Kritisk infrastruktur
I 2024 opprettet Nato et senter for beskyttelse av undersjøisk infrastruktur,
etter initiativ fra statsminister Støre og Tysklands forbundskansler Scholz. Norge
og flere land som grenser til Nordsjøen inngikk i fjor en felleserklæring om
samarbeid for å beskytte undersjøisk infrastruktur. Her hjemme har Havindustritilsynet
rollen som det sentrale nasjonale kontaktpunktet for utveksling av informasjon
om hendelser knyttet til undersjøisk infrastruktur i Nordsjøen.
Satellitter og tilknyttet virksomhet er avgjørende for å
kunne ivareta norske interesser i disse områdene. I beredskap, kriser og krig
er behovet for sikker kommunikasjon avgjørende. Robuste kommunikasjonssystemer benytter
ulike systemer og består av en kombinasjon av satellitt- og bakkebaserte
løsninger.
Beskyttelse av kritisk infrastruktur i komplekse systemer og
utfordrende miljøer, slik som havbunn og rom, stiller store krav til
analyseverktøy, teknologi og ekspertise. Etablering av et nasjonalt
forskningssenter på kritisk infrastruktur kan gi et bidrag til Forsvarets og
forvaltningens egne kapasiteter på området.
Sameksistens og samhandling
Norske havområder er store, men vi har lenge opplevd økt aktivitet på en
rekke områder. Dermed øker presset på noen av arealene, blant annet fordi Forsvaret
tar i bruk eksisterende øvingsfelt mer aktivt.
Annonse
Hvis planene om havvind realiseres, vil også det legge
beslag på nye områder i nord. I Nordland foregår en konsekvensvurdering av
offshore akvakultur ved Frøyabanken nord og Trænabanken. Ny leteaktivitet etter
olje og gass, havbunnsmineraler og lagring av CO2 på havbunnen kan
alle bli aktiviteter som øker presset på arealer til havs.
Denne nye virkeligheten vil stille høyere krav til
sameksistens, flerbruk og smidighet hos de som opererer til havs. Regjeringen
etablerte samarbeidsforum for havvind i 2021. Et liknende tiltak, og som
bringer inn flere av brukerne av havet og akademiske miljøer rundt samme bord,
kan være et tidsriktig initiativ. Ikke minst vil Forsvarets deltagelse
styrke samhandlingspotensialet.