Skip har grunnstøtt i Borebukta

– Det er ikke første gang

Et skip har grunnstøtt i Borebukta på Svalbard, opplyser Sysselmesteren. De siste årene har overraskende mange båter gått på grunn samme plass.

Sysselmesterskipet Polarsyssel kom fram til Borebukta ved 15-tiden fredag ettermiddag, og skal forsøke å trekke havaristen av grunn så raskt som mulig.
Publisert Sist oppdatert

– Vi har fått melding om at et skip har grunnstøtt i Borebukta i Isfjorden, sier assisterende sysselmester Sølvi Elvedahl til NRK.

Sysselmesterskipet Polarsyssel kom fram til Borebukta ved 15-tiden fredag ettermiddag, og skal forsøke å trekke havaristen av grunn så raskt som mulig, forteller sysselmesteroverbetjent Stein Olav Bredli til NRK.

Meldingen om grunnstøtinga kom inn 12.45. Personell fra Sysselmesterens kontor har reist ut for å bistå i situasjonen. Ved 15.30-tiden opplyser Bredeli til NRK at det ikke skal være lekkasjer fra båten.

– Det er akkurat gjort en befaring. Det er ingen lekkasjer, og det har ikke kommet vann inn i båten, er tilbakemeldingen, sier Bredli til kanalen.

I etterkant av grunnstøtingen ble det observert mindre mengder diesel i sjøen i Borebukta. En teori er at dieselen havnet i sjøen da båten krenget idet den traff bunnen, ifølge NRK.

Ingen dramatikk

– Det er ikke noe dramatikk rundt det, sier Bredli til NTB.

Elleve passasjerer har nå blitt evakuert og er på vei inn til Longyearbyen, mens mannskapet på tre er igjen i båten, forteller Bredli videre.

Skjermdump

– Det er skipet Isbjørn II som har grunnstøtt. Det er 14 personer om bord, og vi er nå i ferd med å evakuere folk til et annet fartøy, opplyste sysselmesterførstebetjent Ragnar Schjølset til Svalbardposten tidligere.

Flere båter deltar i redningsarbeidet.

– Vi har båten «Hanna Resvoll» i området, som brukes i redningsoperasjonen, bekrefter Jøran Moen, som er direktør ved Universitetssenteret på Svalbard til NRK.

Etter det NRK får opplyst, har også reiseselskapet Basecamp Explorer en båt i området som er med i redningsaksjonen. Skipet står fortsatt på grunn, men det er ikke snakk om personskader, opplyser Schjølset til kanalen.

På marinetraffic.com opplyses det at Isbjørn II er et fritidsfartøy og seiler under flagget til Storbritannia. Lengden totalt (LOA) er 24 meter og bredden er 6 meter.

Ikke første gang

Niklas Gerhardsson i Better Moments forteller om da båten Better Moments gikk på grunn i 2015, akkurat samme plass som Isbjørn II.

– Jeg gikk om bord i sjømålingsfartøyet MS «Hydrograf» og sa at de måtte oppdatere sjøkartet sitt, for på kartet står det at det er 11 meter dypt, men det er det absolutt ikke, sier Gerhardsson.

MS Hydrograf er eid av Statens kartverk og driftes og bemannes av Havforskningsinstituttet.

Ifølge Gerhardsson følger en rekke grunnstøtinger i årene etter 2015.

For året etter grunnstøtinga til Better Moments gikk den helt nye båten til Svalbard snøscooterutleie (SSU) på grunn eksakt samme plass i Borebukta, og et par år etter, i 2018, gikk en stor seilbåt også på grunn. Senere samme år var det Varg sin tur, opplyser Gerhardsson.

I 2019 gikk Isfjordekspressen på grunn, samme plass den også. Og til tidligere i dag gikk Isbjørn II på grunn i Borebukta.

Gerhardsson er oppgitt over at sjøkartet ikke har blitt oppdatert, tross hans advarsel i 2015.

– Man kan ikke klandre noen kaptein for å styre båten på grunn der, man forholder seg jo til kartet, sier Gerhardsson.

I Svalbardpostens arkiv finner vi en grunnstøtning i 2014 og en i 2019.

Må oppdatere egne kart

Gudmund Jønsson i Kartverkets sjødivisjon svarer med at etter de opplysningene Kartverket sitter på, har skipet (Isbjørn II) grunnstøtt på en kjent grunne som allerede er avmerket i sjøkartet.

– Det avhenger selvfølgelig av at fartøyene overholder sine forpliktelser om å holde egne kart oppdatert, sier Jønsson og legger til:

– Det er svært viktig å oppdatere egne sjøkart. På Svalbard er det dessverre store områder med gamle og manglende data, og vi i Kartverket jobber kontinuerlig med å oppdatere og forbedre disse.

Powered by Labrador CMS