Brøt losforskriften

Greenpeace-skipet «Esperanza» skal ha brutt losplikten flere ganger i sommer og er anmeldt av Kystverket.

Greenpeaceskipet «Esperanza» ligger torsdag ettermiddag for anker i Adventfjorden like utenfor Longyearbyen.
Publisert

I slutten av juli mottok Sysselmannen en anmeldelse av Greenpeace-skipet «Esperanza». I dag er det igjen mistenkt for brudd på losplikten.

– Vi har rutinemessig anmeldt «Esperanza» med skipets kaptein for brudd for losplikten tidligere i sommer, sier losoldermann Roy Arne Rotnes i Kystverket.

Han forteller at Kystverket oppdaget at skipet brøt losplikten flere steder på Svalbard i slutten av juli, i forkant av ekspedisjonen som blant andre skuespiller Emma Thompson var med på.

– På den rundturen hadde de los med. Den turen gikk helt knirkefritt, sier Rotnes.

Etterforsker nytt brudd
I dag tidlig skal Greenpeace-skipet Esperanza igjen ha valgt å bryte losforskriften da de valgte å seile inn til Longyearbyen uten los.

– Vi etterforsker saken. Vi må ha en samtale med kapteinen på skipet, og så må vi samkjøre med Kystverket. Om det viser seg å stemme at de ikke har brukt los, blir det en form for reaksjon. Hvilken reaksjon er det fortidlig å si, sier sysselmannsførstebetjent Christian Svarstad.

Sysselmannen har snakket med kapteinen, men har ikke hatt noe ordentlig avhør av ham.

– Vi er ikke glade for at båter seiler her og ikke følger de reglene som er. Vi vil ta en samtale for å høre hva som er årsaken til at de ikke fulgte losplikten denne gangen. Det vil vi få vite mer om når kapteinen har vært inne til avhør, sier Svarstad.

Han forteller at etterforskingen av anmeldelsen på brudd på losplikten i slutten av juli heller ikke er helt ferdig.

– Kjedelig sak
Losoldermann Roy Arne Rotnes beklager at Greenpeace har brutt losplikten.

– Jeg synes det er beklagelig at noen bryter losplikten, men særdeles beklagelig at Greenpeace har gjort det. I utgangspunktet vil jeg tro at Greenpeace er en organisasjon som støtter losplikt og vil verne om områdene de seiler i. Jeg tror dette er en kjedelig sak for alle parter, sier han.

Greenpeace beklager
– Det er en skikkelig beklagelig sak. Vi erkjenner at losplikten ble brutt, men det var ikke bevisst. Vi mener alle bør følge losplikten og at det er veldig bra den er innført. Vi er veldig opptatt av sjøsikkerhetsregler og må ta de konsekvensene som kommer, om de kommer, sier Truls Gulowsen som er leder for Greenpeace i Norge.

Han forteller at da Greenpeace kom til Svalbard i slutten av juli var de ikke klar over at kravet om losplikt gjaldt dem. De hadde imidlertid med seg en egen isnavigatør som har lang erfaring fra arktiske farvann. Han var kapteinens støttespiller.

– Etter at vi fikk vite at losplikten gjelder også oss har vi hatt los om bord nesten hele tiden, sier Gulowsen.

– Hvorfor brøt dere da losplikten igjen i dag tidlig?

– Jeg har fått opplyst at kapteinen valgte å gå inn til Longyearbyen uten los, siden losen var 1,5 time forsinket til lospunktet. Det som skjedde i juli var beklagelig, men hendelsen i dag morges var en underlig feilvurdering av kapteinen, sier Gulowsen.

Ikke i arrest
Skipet «Esperanza» ligger nå for anker i Adventfjorden, men er fritt til å dra når det måtte ønske.

– Vi legger ikke arrest i båten, men vi har mint dem på at det er losplikt og at de må bruke los, sier sysselmannsførstebetjent Christian Svarstad.

Ny forskrift
Losplikten er innført gradvis på Svalbard fra 2012. I fjor måtte alle store passasjerfartøy på 150 meter eller mer ha los. I år må blant andre alle større fartøy på 70 meter eller mer ha los, med unntak av ekspedisjonscruisefartøy. «Esperanza» er ifølge Greenpeace sine nettsider 72,3 meter lang.

Powered by Labrador CMS