KRONIKK:
Kina i et usikkert Arktis
Kina i Arktis er en vanskelig størrelse å lese. Kan Kina utfordre Norge på Svalbard?
Den kinesiske forskningsstasjonen i Ny-Ålesund, Yellow River Station.
Foto: Anja Charlotte Markussen Hansen
For syv år siden
lanserte Kina sin første arktiske strategi. Strategien reflekterte at Kina så
på Arktis som en region åpen for vitenskapelige, økonomiske og diplomatiske
initiativer. På det tidspunktet søkte Beijing å etablere seg ikke bare som en
nær-arktisk stat, men også som en partner for utviklingen og forståelsen av
Arktis. Siden den gang har Kina fått status som observatør i Arktisk råd, og vi
ser at Xi Jinpings regime har fulgt tre distinkte spor i sitt arktiske
engasjement.
Kinas arktiske
ambisjoner
For det første har
Kina vært opptatt av å utvikle forskningsbasert kunnskap for å forstå Arktis og
hvordan det påvirker Kinas miljø og økonomi. Beijing har fått bygd fire
isbrytere (flere er planlagt i nær fremtid), har etablert forskningsstasjoner
og snakker varmt om vitenskapsdiplomati for å legge til rette for samarbeid
mellom kinesiske og internasjonale forskere i en tid med stadig mer komplekse geopolitiske
forhold.
For det andre lanserte
Kina i 2017 med støtte fra Russland den «Polare Silkeveien», og har siden den
gang hatt store ambisjoner om å utvikle energi-, skipsfarts- og
infrastrukturprosjekter over hele Arktis, inkludert havner og jernbanelinjer i
Nord-Norge. Mange av disse prosjektene har blitt innhentet av politiske
realiteter og er enten kansellert eller utsatt. Også noen av Kinas prosjekter i
Russland har stoppet opp, slik som Belkamur-jernbaneinitiativet og Power of
Siberia II-gassrørledningen. Samtidig som Beijing har støttet prosjekter i det
russiske Arktis, har man vært forsiktig med å etablere et for tett samarbeid
med Russland fordi det kan få uønskede politiske og økonomiske konsekvenser.
For det tredje har
Kina uttrykt ønske om å delta mer aktivt i forvaltning og politikkutforming i
Arktis og har etterlyst større internasjonal deltakelse i dette, for – som man
sier – å gjenspeile at regionen utgjør en «felles arv» for menneskeheten. Dette
har blitt mer uttalt etter pausen som oppsto i Arktisk råds aktiviteter i
kjølvannet av Russlands fullskala invasjon av Ukraina i februar 2022 og den nye
og mer begrensede statusen som Russland har fått i rådet. Kinesiske politikere
har vært kritiske til det de ser som en utestengelse av Russlands, kombinert
med det de oppfatter som en militarisering av Arktis ledet av et «USA-styrt
NATO» og en vedvarende kald krigs-mentalitet i Vesten.
Gråsone-hendelser
I år overføres
formannskapet i Arktisk råd fra Norge til Danmark, og i en situasjon som er
preget av usikkerhet rundt Russlands (og nå muligens også USAs) videre deltakelse
i rådet, har Beijing signalisert at man er åpen for alternative fora for
arktisk samarbeid. En mulig ny konstellasjon kan oppstå innenfor BRICS+, ledet
av Russland og med medlemsstater som er skeptiske til eller uttalt fiendtlige overfor
Vesten. I Europa har man uttrykt bekymring for hva et styrket kinesisk-russisk
samarbeid i Arktis kan bety, og man har pekt på hendelser som kinesisk-russiske
militæroperasjoner utenfor kysten av Alaska og felles kystvakttokt i Arktis som
urovekkende.
Noen nyere utviklingstrekk
har gjort Kinas Arktis-politikk enda mer komplisert for vestlige stater. De
siste månedene har et økende antall gråsone-hendelser blitt knyttet til
Beijing, som to tilfeller med ødelagte kabler i Østersjøen der sivile kinesiske
fartøy er under mistanke. Norske og amerikanske myndigheter har også uttrykt
økende bekymring for at det kan foregå forskning som åpner for dual use ved
Yellow River-stasjonen i Ny-Ålesund på Svalbard. Lignende bekymringer fins på
Island knyttet til et forskningssenter med kinesisk deleierskap utenfor
Akureyri. Det er også en uro knyttet til om Kina kan la seg engasjere i de russiske
planene om et forskningssenter i Pyramiden på Svalbard, særlig fordi både Kina
og Russland har blitt mer kritiske til det de omtaler som norske begrensninger når
det gjelder forskning og strenge miljøbestemmelser som man mener blir brukt for
å hindre andre stater i å utvikle økonomiske aktiviteter på øygruppa. Det
oppsto også uklarhet etter en hendelse ved Yellow River-stasjonen i juli i
fjor, da en gruppe kinesiske turister dukket opp med kinesiske flagg foran
stasjonen. En av de besøkende ble fotografert iført en militær uniform fra
Folkets frigjøringshær. Hendelsen kunne tolkes som en motreaksjon mot det Kina
ser som norsk over-stepping på Svalbard. Selv om Kina ikke har utfordret
norsk suverenitet på Svalbard direkte, har Beijing begynt å utforske måter å skape
alternative fortellinger om styringen av øygruppen.
Diplomatisk
fragmentering i NATO kan åpne for Kina
En annet utvikling som
påvirker Kinas rolle i Arktis er den plutselige dreiningen mot imperialisme fra
Trump-administrasjonen i USA og splittelsen dette skaper mellom USA og Europa,
med mulige implikasjoner for nordområdene. I løpet av sine første
president-uker har Trump foreslått at USA igjen skal forsøke å kjøpe Grønland,
til tross for høylytt motstand fra Danmark, EU og Grønland selv. (I januar i år
hevdet Trump at det var «kinesiske skip overalt» rundt Grønland, en påstand som
aldri har blitt bekreftet). Trump har også gjentatte ganger snakket om Canada
som en mulig fremtidig del av USA, og den kanadiske økonomien rammes nå av høye
amerikanske tollsatser. Den plutselige avgjørelsen fra Trump-administrasjonen
om å suspendere amerikansk militærstøtte til Ukraina, samt antydningene om
tilnærming til Putin-regimet i Moskva, skaper også uro i forholdet mellom
Europa og USA. Alt dette påvirker NATO, i en tid der alliansen har forsøkt å
spille en større rolle i det høye nord. Den diplomatiske fragmenteringen som vi
opplever over Atlanterhavet kan skape nye muligheter for Beijing til å framstå
som et stabilt alternativ til et stadig mer kaotisk Washington.
Som en liten, men
sentral arktisk stat befinner Norge seg nå ufrivillig midt i disse hendelsene. Ettersom
Beijing fortsetter å øke sitt engasjement i Arktis må norske kunnskapsmiljøer sørge
for at utvikling av arktisk Kina-kunnskap – forståelsen av Beijings arktiske og
bredere utenrikspolitiske motiver – forblir en prioritet.
Denne kronikken ble først publisert i Nordlys.