Returnerer til Longyearbyen - uten «Northguider»
Fartøyene som skulle fjerne «Northguider» fra Hinlopenstretet er nå på vei tilbake til Longyearbyen, noen uker før det som var planen.
Klokka 19 onsdag kveld passerte de tre fartøyene - «Bear», «Cormorant» og «Multratug 18» - nordspissen av Prins Karls Forland. Trafikkartene på internett viste at de tre kjørte samlet i ett følge. Dette kan bety at de sleper noe, og at det har gått overraskende greit å få «Northguider» bort fra havaristedet. Det kan derimot også bety at de har blitt nødt til å avbryte operasjonen, og vender tilbake uten å ha fullført oppdraget.
Fra havnesjefen i Longyearbyen, Kjetil Bråten, får Svalbardposten bekreftet at de har fått et losoppdrag til fartøyet «Bear».
– Jeg kan bekrefte at Union Bear er på vei. Oppdraget vårt er bestilt til klokka 11 på torsdag 15. august, opplyser Bråten.
Han tror ikke «Northguider» er med på slep, etter at han selv var i Hinlopenstretet for bare et par dager siden og så at reketråleren fortsatt lå godt plassert på grunna den har ligget på siden den havarerte.
I helgen ble ekstra utstyr levert til Hinlopenstretet som hasteoppdrag, noe som kan tyde på at ikke alt har gått etter planen.
Rederiet som eier tråleren bruker forsikringsselskapet sitt, Gard, til operasjonen som nå pågår. Fra Gard får vi bekreftet at «Northguider» ikke er med på turen sørover.
– Det er isprognosene som gjorde at de bestemte seg for å forlate Hinlopenstretet. De ønsker ikke at det pakker seg med is i området rundt båtene, opplyser Ole Gunstein Aasbø i Gard, som er rederiets forsikringsselskap.
Returen til Longyearbyen gjør at prosjektet nå mister dyrebar tid. Skal vi tro det vi får opplyst fra forsikringsselskapet Gard, kan operasjonen fortsatt gå an å gjennomføre. Hvor lenge båtene har “råd” til å vente, ønsker de ikke å spekulere i overfor Svalbardposten.
De tre fartøyene som nå returnerer, har vært ute på oppdrag fra 4. august.