Tid for vetthandel
I mange norske byer ligger den største og eneste kosmetikkbutikken nå i et annet land.
HANDELEN PÅ nettet denne jula kommer til å slå alle rekorder. Slik den gjorde i fjor og året før der. I 2013 kommer vi
til å handle for 100 milliarder kroner i Norge, opplyser hovedorganisasjonen Virke til Dagens Næringsliv. Statistikk fra ulike kilder viser at netthandelen går rett til værs. Slik har det også vært de siste årene, for samtidig som vi har blitt fortrolige med å handle i digitale butikker, har utvalget aldri vært bedre.
Det krever heller ingen stor spåmannskunst å si at dette kommer til å fortsette, for nå har mobiltelefonen blitt et viktig verktøy når vi skal ut og shoppe. Nordmenn er raske til å ta i bruk ny teknologi. Dessuten begynner varer som for ti år siden var utenkelig i nettbutikker, som matvarer, å bli vanlig. Og ikke minst: De eldre begynner å bli komfortable med å handle digitalt.
FORDELEN FOR forbrukerne er at nettbutikken slipper fordyrende ledd, som lokaler og flere ansatte. Dermed blir også prisene jevnt over lavere enn i den fysiske butikken, og det er godt for lommeboka. Konkurranse er sunt og bidrar til bedre utvalg, priser og service. I tillegg tvinger konkurranse bedriftene til å bli bedre, hele tiden. Selv på Svalbard handles det mye på nett til tross for at det er avgiftsfri sone, fordi det blir enda billigere å kjøpe digitalt. Det er også behagelig å få varene brakt hjem og levert på døra, og utallige julegaver kommer til å finne veien til juletreet via speditøren og postbudet. Konsekvensen av den økte netthandelen er at å tilby noe de virtuelle butikkene ikke kan: En hyggelig opplevelse ute i virkeligheten med imøtekommenhet, god og personlig service og oppfølging som gjør at du ønsker å komme tilbake.
De som knekker koden blir vinnere, i hvert fall til neste korvei, for det er mange kryss på den digitale motorveien.
En annen tendens er at kjøpesentrene blir flere og større og mer spektakulære. Å gjøre handelen til en opplevelse større enn seg selv, er handelsnæringens ansvar.
MEN HVA med de som allerede driver i et marginalt marked og som ikke rår over like store ressurser? Hva med nærbutikken som baserer seg nesten utelukkende på lokal handel i det lille samfunnet de er en del av? Mens netthandelen har økt jevnt og trutt og kraftig, har de små butikkene i distriktene forsvunnet én etter en.
Det er ikke riktig slå fast at det bare er en konsekvens av nye handlevaner, men den økte handelen på nettet har definitivt vært et bidrag til utviklingen. I mange norske byer ligger den største og eneste kosmetikkbutikken nå i et annet land. Og den eneste sportsforretningen har dør og adresse i hovedstaden, mens bokhandelen ligger på den andre siden av Atlanteren. Dette er blant varene som nordmenn til nå har handlet mest av på nettet, men nå kommer også andre varer som kan kjøpes litt billigere her. Aldri før har kunden hatt så mye forbrukermakt. Det er bra.
Men det er også klokt å reflektere over hvordan man velger å utøve dette mandatet. Ikke minst i små samfunn. Som forbruker er du ved din fulle rett til å handle hvor du vil, men da nytter det heller ikke å fortvile når nærbutikken er borte.
Det kalles vetthandel.