Skulle videre til Svalbard i dag:
Innstiller postflyet til Longyearbyen etter styrt i Sverige
Var på vei fra Oslo til Tromsø.
Et postfly fra West Atlantic Sweden styrtet i natt underveis fra Oslo til Tromsø. Flyet gikk ned med to personer – en spansk kaptein (42) og en fransk styrmann (34) – om bord på svensk side av grensen.
De har nå status som savnet. Redningsleder Martin Svensson sier styrten var voldsom, og at muligheten for at noen har overlevd er liten.
– Muligheten for at noen har overlevd er ikke stor, sier han til Aftonbladet.
Dagens postflyavgang til Longyearbyen innstilles som følge av ulykken, sier pressesjef John Eckhoff i Posten til Svalbardposten.
– De som skulle til Svalbard var kolleger av de som styrtet, sier Eckhoff, og forteller at denne maskinen trolig var den som etter planen skulle fly til Svalbard i dag.
– Etter det jeg kan se, har det vært planlagt slik. Det er to fly som bytter på denne ruten, skriver han i en e-post til Svalbardposten.
Flyet hadde 4,5 tonn post til Nord-Norge om bord. Det er uklart hvor mye av dette som ev. skulle til Svalbard.
– Det kan vi ikke svare på ennå, sier Eckhoff.
Flyet sendte ut mayday-melding klokka 23.31, én time og 23 minutter etter avgang fra Gardermoen, før kontakten ble brutt.
Norske og svenske redningtjenester begynte umiddelbart arbeidet.
Klokka 03.10 ble krasjstedet lokalisert ved innsjøen Akkajaure i de svenske Lapplandsfjällen, ifølge flyselskapet.
– Det som ikke skulle skje, har skjedd, sier de på en pressekonferanse klokka 11.00.
Området flyet gikk ned er øde, utilgjengelig og meget vanskelig å komme seg til. I tillegg er det svært kaldt i været, med temperaturer ned mot 30 minus. Flyselskapet sier i 11-tida at redningsmannskaper fortsatt ikke på plass på stedet.
Flyet var av typen Bombardier CRJ200 PF med registering SE-DUX. Dette er det samme flyet Svalbardposten var med i forbindelse om en reportasje om postflygangen i sommer.
Pilotene var erfarne. Kapteinen hadde 2050 timers erfaring med flytypen og totalt 3173 timer i fly. Styrmannen hadde 900 timer på typen og totalt 3050 i fly.
Før dagens hendelse hadde West Atlantic Sweden tre fly av denne typen i flåten.
Saken oppdateres.