Leserinnlegg:
Kjære SAS, dere ER ikke seriøse!
I desember 2021 under leserinnlegget «SAS, dere kan ikke være seriøse», kommer nå en ny og litt uventet oppfølger fra min side.
SAS sin håndtering av min klage fra desember 2021 førte ikke til noen resultater. SAS svarte med å legge hele skylden på meg i svaret jeg fikk. Underforstått mente de vel at jeg burde overvåke mine bookinger bedre, slik at dersom ikke SAS gjorde endringer, så er det opp til meg som kunde å følge bedre med. Dette til tross for at jeg ikke får informasjon om hvilke endringer de utfører. Som kunde var dette første gangen at jeg opplever å møtte legge opp rutiner for å følge med på at ikke leverandøren SAS kan finne på å gjøre med mine bestillinger. Dette er uhørt og uakseptabelt.
Les også: Kjære SAS, dere kan ikke være seriøse
Spesielt når man tenker på at SAS sin informasjonssjef den 30.12.2021 går ut i Svalbardposten og faktisk innrømmer feil i både saken som omhandlet Jan Ole og Mitra, men også i min egen sak.
Ny episode med SAS den 22.4.2022:
Den 22.4.2022 booket jeg en flyreise med SAS SK4425 fra Longyearbyen til Tromsø 21.6.2022 kl 14.30. Fikk bekreftet bookingen og prisen var kr 1.549,- inkludert skatter og avgifter. Klok av skade tok jeg et skjermbilde av bestillingsbekreftelsen. Bekreftelsen ser slik ut:
Lørdag 23.4.2022 ba jeg min sønn undersøke om han hatt fått bekreftelser på bookingen på sin egen e-post. Han undersøkte umiddelbart og bekreftet samtidig at han IKKE hadde mottatt noen bestillingsbekreftelsen fra SAS. Det neste jeg gjør er å sjekke SAS for å finne frem bestillingen. Undersøkte samtidig min bankkonto for å se om SAS har trukket prisen for billetten (1.549,-). Beløpet var ikke trukket fra konto, ingen varsler om at noe feil har skjedd var kommet på e-post og det var heller ingen booking bekreftelse i SAS appen.
Jeg ringer så til SAS sin kundeservice Lørdag 23.4.2022 kl 13.21. Etter nærmere 23 minutter i kø ber jeg om at SAS ringer meg tilbake. Kl 13.51 samme dag blir jeg oppringt av SAS. SAS sin rådgiver kunne fortelle meg at han ser at jeg har booket, men at det har skjedd en «teknisk feil» i SAS sine systemer. Klok av erfaring fra desember 2021, så ber jeg rådgiveren om at han på vegne av SAS retter opp i feilen. Men rådgiveren krever at jeg som kunde må legge inn bestillingen på nytt.
Saken er nå kommet så langt at jeg «lukter lunta» og mer «trøbbel». Og trøbbel blir det når den nye bestillingen skal legges inn. Det er heldigvis fortsatt plass på det samme flyet. Men utfordringen nå er at prisen har steget til kr 2.009,- inkludert skatter og avgifter. Prisøkningen på 460,- kroner er i seg selv ikke noe å reagere på. Flyprisene er jo variable, så det får man bare akseptere.
Men, med all respekt å melde. Det jeg ikke aksepterer er at jeg basert på tidligere dårlige erfaringer med SAS også i denne saken blir den skadelidende part. Jf. mitt leserinnlegg fra desember 2021 «Kjære SAS, dere kan ikke være seriøse». Denne gangen blir jeg bare mega irritert og forbannet over hvordan SAS behandler meg som kunde. Spesielt siden SAS sin egen informasjonssjef 30.12.2021 offentlig innrømmet feil og ikke ryddet opp. Denne gangen har det åpenbart skjedd en ny feil som åpenbart er SAS og ikke mitt problem.
Jeg aksepterer ikke at SAS innrømmer feil og ikke rydder opp. Jeg aksepterer heller ikke at SAS har tekniske feil i sine systemer og ikke evner å rydde opp. Når har SAS tenkt å bygge tillit til sine kunder? Når har dere tenkt å ta kundene deres på alvor? Deres handlemåte i disse sakene kan best sammenlignes med et «gufs» fra fortiden og da uten å nevne navn på hvem jeg tenker på.
Nok en gang er jeg skadelidende, ja for det blir jeg inntil jeg får informasjon om deres egne tekniske problemer og innehar et snev av evne til å rydde opp i utfordringene til organisasjonen. I dette problemet var det jeg som måtte rydde opp i utfordringen. Jeg måtte til og med betale mer for få ordnet på noe SAS åpenbart selv har ansvaret for å rydde opp i.
Jeg er spent på hva SAS svarer denne gangen. Men jeg blir slettes ikke overrasket om konklusjonen i denne saken blir tilnærmet slik det ble sist gang. SAS innrømmer offentlig sine feil, men nekter å rydde opp. Hvilket innebærer at jeg som kunde er den skadelidende part.
Hilsen en irritert og oppgitt SAS kunde.