Biogass kan sikre stabil og utslippsfri kraftforsyning til
«evig tid»
Stortinget behandlet nylig Svalbardmeldingen. Hensikten med
meldingen er å legge grunnlaget for en stabil og forutsigbar forvalting av
Svalbard. I innstillingen fra Utenriks- og forsvarskomiteen er ikke energiforsyning
omtalt utover å slå fast at det haster, at den må være bærekraftig og at
regjeringen må prioritere arbeidet.
Annonse
Bransjeforeningen Energigass Norge har siden 2019 hevdet at en
gassmotor eller gassturbin løsning forsynt med flytende biogass både driftsmessig
og klimamessig er et svært godt alternativ. Det finnes hundrevis av denne type
anlegg i Norden som leverer kraft og varme lokalt og som også kan kombineres
med solkraft. Avinor går foran og planlegger oppstart av en mindre biogassløsning
i løpet av 2025.
Frem til oktober 2022, med kull fra Gruve 7, var årlig CO2
utslipp i størrelsesorden 85.000 tonn i Energiverket. En overgang til diesel halverer
grovt sett utslippene, mens biogass ytterligere kan redusere utslippene ned mot
null. Eller, avhengig av type biogass – faktisk enda bedre! Biogass kan også brukes
som drivstoff til varebiler, busser, tyngre kjøretøy og i maritim sektor.
Sistnevnte sektor inngår nå i EUs klimakvoteregime og biogass er ett alternativ
maritim sektor vil bruke for å nå EUs maritime klimamål.
I dag er det både begrenset tilgang på flytende biogass fra
fastlandet i tillegg til at geografisk plassering og lokal lagringskapasitet er
for liten til at skip kan hente biogass fra fastlandet. EUs kvoteregime, ETS 2,
som innføres i Norge fra neste år, innebærer imidlertid at fabrikker direkte
knyttet til det europeiske gassnettet og som er sertifisert i henhold til EUs strenge
regler, også kan levere biogass. Biogassforsyningen til Svalbard vil kreve en egen
lastearm på kai ved Hotellneset samt egnet lagringsterminal. En relativt enkel
og kostnadseffektiv løsning med andre ord.
Per i dag produserer Europa 65 TWh biogass, mens
produksjonsmålet er 350 TWh innen 2030. Potensialet i 2050 er nesten 25 prosent
større enn dagens samlede norske gasseksport! Også i Norge er potensialet stort
– fra dagens 0,8 TWH til en årlig produksjon på 10 – 15 TWh – vi mangler
imidlertid et produksjonsmål, noe Energigass Norge har tatt til orde for i
Stortinget.
Logistikkløsningen for biogass til Longyearbyen er allerede
i dag klar til å tas i bruk. Klimavennlig og evig fornybar biogass kan erstatte
diesel. Uten flere kostbare utredninger og forsinkelser.
Det store spørsmålet er hvorfor denne åpenbare løsningen
verken omtales av Regjeringen eller Stortinget?