KOMMENTAR | ROGER ERIKSEN

Elektrisk fremtid også på Svalbard

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er mer enn to år gammel.

Vet ikke om jeg skal le eller gråte når jeg leser Svalbardposten sitt oppslag «El-bilen «Strippelars» kan snart få mye selskap».

Oppslaget skal forhåpentligvis handle om hva vi gjør for at deler av transport og logistikk sektoren i Longyearbyen skal gjøre et skifte til elektriske- eller andre nullutslippsløsninger.

Dette er et område den norske stat over flere år har brukt 10 talls milliarder kr i insitamenter for å påvirke utviklingen i retning nullutslippsløsninger. Det er vel nesten umulig å snakke med en politiker fra regjering eller storting uten at dette blir et tema. Med andre ord, det er ikke tvil om hva sentrale myndigheter ønsker.

Når man leser oppslaget i Svalbardposten får jeg et inntrykk at man har brukt mer tid på å lage ordspill og vær morsom enn på å sjekke fakta og «grave litt» i hvordan situasjonen egentlig er i Longyearbyen. Oppslaget inneholder fakta feil og påstander som «henger i løse lufta». Når Longyearbyen Lokalstyre er kilde til noe av oppslaget så blir de også «medskyldig» i vinklingen på oppslaget. Det er synd, for jeg er sikker på at det foregår mye godt arbeid i den retningen sentrale myndigheter har staket ut.

De elektriske løsningene er kommet til Longyearbyen allerede. Her er både biler, lastebiler og maskiner. Flere aktører i Longyearbyen har «tatt signalet» og startet skiftet i det små. De har samtidig lagt planer for å bygge dette «stein på stein». De skal ha all ære for det.

Skal vi nå noen mål i 2030 så må vi se forbi «pipa på kullkraftverket». Vi kan ikke løse alt i desember 2029.

Powered by Labrador CMS