Satser på at dagen i dag blir bedre
Mandagen ble køene enormt lange i Svalbardbutikken. – Idag satser vi på at det går mye bedre, sier butikksjefen.

Denne artikkelen er mer enn fem år gammel.
Mandag var hele betalingssystemet til Coop Norge nede for telling. Det betydde at alle betalinger i kassene måtte gå via reserveløsning med signatur fra kundene. Da ble køene fort lange i butikkene, også i Longyearbyen.
Går du i butikken i dag, skal alt visstnok være mye enklere, skal vi tro butikksjef Ronny Strømnes.
– I dag blir det ikke reserveløsning. Både Coop Pay og kredittkort virker, sier han til Svalbardposten.
Systemet bak betalingsløsningen fungerer fortsatt ikke, men betalingsdelen er mye bedre i dag, tirsdag.
Bestillinger og bestillingsrutiner virker fortsatt ikke for de ansatte i butikken.
– Dette må skrives for hånd og skannes. Deretter gjøres varene klare i Tromsø. Heldigvis fikk vi båt derfra i går, så vi skal være godt forsynt en stund, sier Strømnes.
Coops «kriseteam» på fastlandet jobber fortsatt på spreng med å få alle systemer 100 prosent i stand.
De som sitter i kassa på Svalbardbutikken fikk en ekstra stressende dag på mandag.
– Noen syns det er moro, mens andre syntes det var slitsomt. Selv gikk jeg i køen og forklarte folk hva som var problemet. Da ble de i køen litt mer fornøyd. Vi satser på at det går mye bedre i dag. Vi starter i hvert fall dagen med blanke ark, sa Strømnes til Svalbardposten idet butikken åpnet tirsdag formiddag.