Totalberedskapsmeldingen er urovekkende vag på flere områder
Professor Odd Jarl Borch ved Nord universitet mener nordområdeberedskapen må prioriteres i beredskapsmeldingen. Særlig Svalbard, der alle deler av beredskapen må styrkes.
Privat
Vi trenger ikke flere utredninger nå. Vi trenger konkrete satsinger
på kapasitet og kompetanse, særlig i nord, skriver professor Odd Jarl Borch ved
Nord universitet i denne kronikken. Odd Jarl Borch var medlem av
Totalberedskapskommisjonen som la fram sine anbefalinger for snart to år siden.
Dette inkluderer også Svalbard, der vi må styrke alle deler av beredskapen, inklusiv politiets tilstedeværelse i lys av faren for sammensatte trusler.
Odd Jarl Borch
I forrige uke la regjeringen fram den såkalte
totalberedskapsmeldingen. Stortingsmeldingen er etterlengtet. I mange
etater og virksomheter har en ventet på hva regjeringen mener er krisebildet,
og hva en skal være forberedt på. Det har vært uklart hva slags kriser en skal
dimensjonere beredskapen for, hva som skal være de absolutte kravene til
beredskapskapasitet. Ikke minst er det behov for avklaring i kommunene, som jo
har nok av utfordringer fra før. Det er imidlertid fortsatt for mange uklarheter etter at
stortingsmeldingen ble lagt fram.
Meldingen er god i den forstand at den fra regjeringens
side belyser hele krisespekteret opp mot krig. Den gjennomfører også
organisatoriske grep for at vi skal være bedre samordnet på alle nivå i
tilfelle større kriser. Blant annet inkluderer en i mye større grad
næringslivet og de frivillige organisasjonene i beredskapskoordineringen, i
tråd med Totalberedskapskommisjonens anbefalinger.
Behov for en forpliktende handlingsplan
Men,
stortingsmeldingen er for vag på flere områder. Vi savner fortsatt en forpliktende
langtidsplan med budsjetter, som for Forsvaret. Vi burde i større grad fått
frem konkrete tiltak og hva disse vil koste, ikke minst i et valgår. Det
nærmeste en kommer konkrete investeringer er en heller symbolsk satsing på kornlager,
samt tilfluktsrom i større nybygg og en styrking av sivilforsvaret og de
frivillige organisasjonene.
I stortingsmeldingen understrekes det at vi fortsatt
må ha et søkelys på normalberedskapen. Selv om vi har et velfungerende beredskapsapparat,
er det utfordringer. Vi ser at helseberedskapen er under press, blant annet når
det gjelder ambulansetjenesten og de prehospitale tjenestene. Samtidig vet vi
at antallet eldre i distriktene vil øke drastisk og stille store krav til helseberedskapen.
Vi skal også være forberedt på de store pandemier som fort kan komme igjen. Lovfestede responstider som regulerer
kapasiteten rundt om i landet burde dermed vært foreslått, for alle nødetatene.
En satsing på nordområdeberedskapen burde fått mer plass og prioritet i meldingen
Odd Jarl Borch
Meldingen er også opptatt av at vi i verste
fall må forberede oss på krig. Med fokus på krigs-scenarier burde en da hatt
fokus på en tettere oppkobling av Forsvarets investeringer inn i
totalberedskapen. Forsvaret har blant annet over mange år bygd ned sin sanitet,
samtidig som en understreker at Norge bare har en helsetjeneste i krig
og fred. Forsvarets ressurser burde da i mye større grad vært rettet mot å
bygge opp en felles sivil-militær kapasitet når det gjelder prehospitale
tjenester og beredskapssykehus, og gjerne også innenfor brann og
redningsberedskap. Dette ville gitt en rask styrking av totalforsvaret, noe vi
ser betydningen av i Ukraina.
De største utfordringene
Totalberedskapskommisjonens
utredning fikk navnet «Nå er det alvor». De krisene vi ikke har trengt å tenke
på siden 1990-tallet har vært ulike former for trusler og voldelige handlinger
fra fremmede makter, og ikke minst krig. Regjeringen har ikke gjort det klart
om hvor langt vi skal gå i å dimensjonere beredskapen for krig. Skal lokalsamfunnene
være forberedt på atombombenedslag i sitt nærmiljø? Forslagene om en styrking Sivilforsvaret og
økt satsing på bomberom tyder på at vi langt på vei skal forberede oss på de
verst tenkelige krisene. Da burde en også få frem konsekvensene for alle deler
av samfunnet.
Dette gjelder ikke minst beredskapen i kommunene. Det er gledelig at det i meldingen foreslås en
styrking av det den lokale beredskapen gjennom å lovfeste kommunale beredskapsråd.
Her var Totalberedskapskommisjonen klar på at det trengtes et løft. Dessverre
har en ikke stilt krav til administrative kapasiteter i form av blant annet beredskapskoordinatorer
i kommunene, slik kommisjonen foreslo. Dette ville utgjort en viktig styrking
av den lokale samordningen av private, offentlige og frivillige ressurser som
jo er viktig i alle typer kriser. Og det ville ha styrket samarbeidet mellom
kommunene. Her
virker det som om Regjeringen har vært redd for å tråkke det kommunale
selvstyret på tærne. Konsekvensen kan bli at det i mange kommuner ikke blir tilstrekkelig
aktivitet i og rundt beredskapsrådene.
Mangler forpliktende satsing i nordområdene
Totalberedskapskommisjonen la
særlig vekt på en satsing på beredskapen i vår nordligste landsdel, og på
Svalbard. Kommisjonen foreslo en egen tiltakssone for økt sikkerhet og
beredskap i Troms og Finnmark. I en sikkerhetspolitisk
krise som vi nå ser konturene av er de nordligste områdene svært utsatt. En satsing på nordområdeberedskapen burde fått mer plass
og prioritet i meldingen. Dette inkluderer også Svalbard, der vi må styrke
alle deler av beredskapen, inklusiv politiets tilstedeværelse i lys av faren
for sammensatte trusler. Her er regjeringen vag, og vil utrede videre. Men. vi
trenger ikke flere utredninger nå. Vi vet hvor skoen trykker og trenger
konkrete satsinger på beredskapskapasitet og ditto kompetansebygging.
Manglende føringer for å sikre kritisk
infrastruktur
Regjeringen er også urovekkende vag når det gjelder tiltak for
sikring av kritisk infrastruktur. Her overlater en i stor grad ansvaret til næringsaktører,
både private og offentlige. Det blir for
lite konkret fokus på beskyttelse av strømforsyning, mobil- og datakommunikasjon,
vannforsyning og transport. Driften av
disse områdene er i stor grad privatisert, kommersielt drevet og markedsstyrt.
En sikring av denne infrastrukturen mot krigshendelser og oppbygging av en
tilstrekkelig egenberedskap vil koste et stort antall milliarder årlig, kanskje
i samme størrelsesorden som forsvarsbudsjettene.
Stortingsmeldingen sier ikke noe om hvem som skal betale dette. Er
det eierne og forbrukerne, eller skal staten være med å ta kostnadene? Her må
vi få en klarhet raskt når det gjelder den politiske viljen til å bruke
offentlige midler på infrastrukturberedskap. En kommer heller ikke unna å måtte
fortelle forbrukerne at en må være med i spleiselaget gjennom høyere priser.
Beredskapssatsingen krever nå mye mer av det enkelte hushold enn å
sørge for vann og hermetikk i boden for en uke eller to. Forbrukerne vil stå
ovenfor betydelig større kostnader på en rekke områder. Disse kostnadene er det
svært viktig å få på bordet i et valgår.