Til Svalbard uten å bruke en dråpe diesel
18.358 nautiske mil eller 34.000 kilometer uten å bruke en dråpe diesel. S/Y Uma er helelektrisk og de to om bord har hatt den 36 fots seilbåten som sitt hjem i sju år.
Kika Mevs (31) fra Haiti og kanadiske Dan Deckert (33) må være de første som har tatt turen i en helelektrisk seilbåt helt til Svalbard. Det skal nevnes at i 2019 gjestet båten «Energy Observer» Svalbard. Den var selvforsynt med energi, og lagde hydrogen ved hjelp av solceller og vind.
Tomannskapet på Uma har tilbrakt en måned i området rundt Longyearbyen og Isfjorden. Nå er det på tide å kaste loss og sette kursen sørover. For det er kartet de studere da Svalbardposten blir invitert ned i salongen et par dager før de forlater Longyearbyen.
De reiser egentlig dit vinden fører dem, men de skal ikke lengere nordover. De har sett det de kom for å se og oppleve.
– Vi har ingen planer og vi trenger ingen planer. Dette er jo hjemme vårt. Nå skal vi seile til Island, og vinden ser fin ut. Vi skal ikke tilbringe vinteren på Island. Kan hende vi ender opp i Norge igjen, hvis vinden er riktig. Det er i alle fall en god følelse at vi skal seile nedover og ikke oppover, sier Kika.
– De trodde de bare skulle være noen dager i Norge, men endte opp med å bli et helt år. De seilte til Tromsø og ventet på et værvindu som kunne føre dem til Svalbard. Egentlig startet reisen nordover i Colombia, og de fikk en gradvis tilvenning til temperatur og klima. De så det som en bonus om de i det hele tatt ville nå Svalbard.
– Vi har vært på Svalbard i én måned, og har sett området rundt Isfjorden, Pyramiden, Ekmanfjorden og Borebukta der vi tilbrakte 36 timer uten å sove fordi isen var i konstant bevegelse. I tillegg hindret tre isbjørner oss i å gå i land, men vi fikk 24 timer med isbjørnfotografering, sier Dan.
– Det er en nydelig øy, men vanskelig seiling, vanskelig vind, ingen vind og generelt vanskelig forhold. Godt at vi ikke kom direkte fra tropene. Vi har blitt vant med kulden, først i England og så vinteren i Nord-Norge.
– Glad vi ikke kom hit som det første vi gjorde, at vi hadde seilererfaring. Seilingen rundt Svalbard er det mest utfordrende vi noen gang har gjort, men også det som har gitt oss den beste belønningen. At vi har elektrisk moter har også gjort oss til bedre seilere – da må du bruke seilene, og det tar stort sett lengre tid, sier Kika.
Arkitekter
Eventyret startet for sju år siden. De var begge ferdig med arkitektstudiene og hadde lyst til å reise, helst på heltid. Seiling og havet hadde de aldri noe forhold til, likevel endte de opp med å kjøpe en seilbåt som knapt kunne flyte. Det er en Pearson 36 fot, designet for massene, ikke for tung, ikke for rask, en folkebåt i glassfiber og en god seiler.
– Det tok ett år å bygge om båten. Den er bygd for å tilbringe all tid på. Vi bor, lever, seiler og vi har verdens beste kontor her, sier Dan.
– Hvordan klarer de å bo så nært hverandre uten å klikke?
– Dette er jo en oppgradering sammenliknet med der vi bodde før. Vi leide et rom hos en venn av oss. Det rommet var halvparten så stort som dette. Vi er vant til liten plass. Det var lett å gå fra et lite landliv til et lite sjøliv. Her er ingen mulighet til å bli sint og slamre med dørene. Kan ikke akkurat dra rett til puben når livet blir vanskelig. Vi er rett og slett et godt team, sier Dan.
Ukjent med seiling
De hadde absolutt ingen erfaring med seiling før de skaffet seg båten. Ikke hadde de mye penger, men båten skulle de ha.
– Vi kjøpte båten, fraktet til Florida og vi jobbet på båten. Det er knapt noe som er igjen av det opprinnelige interiøret. Vi fikk den til å flyte, og det var da vi begynte å tenke på at vi muligens skulle lære oss å seile, forteller Dan.
– Vi møtte en venn som hadde en båt og vi ble med. Første gang jeg var i en seilbåt tenkte jeg: oi, den tipper over. Men vi lærte oss å seile etter hvert sammen med en venn som hadde konkurranseseilt. Vi inviterte han om bord da vi var klare, og han ble med oss i en uke. Det var første gang vi seilte vår egen båt – ett år etter at vi kjøpte den, sier Kika.
– Så ble vi klare. Vi visste vi skulle reise på heltid og vi visste at vi skulle ha alle eiendeler med oss, sier Kika.
Finansiering
Hver 14. dag legger de ut ny episode på YouTube. Her kan alle følge med eventyret til Kika og Dan. Det er også mesteparten av inntektene kommer fra. Gjennom kanalen og sponsing. Går YouTube i dass, da har de et problem. Kanskje ikke så lenge fordi de vet at det alltid vil være en mulighet å finansiere en framtid på havet. De har i alle fall et fint kontor, kanskje det fineste.
– Vi har ingen planer om å stoppe, vi ser ingen ende på eventyret. Så lenge vi har det som nå, ser vi ingen grunn til å ikke fortsette. Friheten til å reise hvor du vil når du vil, er uerstattelig, mener begge to.