Hjemmeskole får fram kreativiteten - kun én elev på selve skolen

– Det var ganske kjedelig i starten, men så begynte jeg å bli vant til det, sier sjetteklassing Ada Feiner-Endresen etter noen dager med hjemmeskole.

– RART: Ada Feiner-Endresen i sjetteklasse synes det er rart å bare ha kontakt med klassen via internett. Her har hun i hvert fall selskap av hunden Kasper.
Publisert

Hun har rigget seg til ved en skrivepult hjemme. Til forskjell fra skolen får hun her selskap av hunden Kasper. På pulten står ipaden, som er kontaktpunktet mot omverden. Der får hun oppgaver og kan både snakke med og se både læreren og medelevene når det trengs.

– Det er ganske rart og bare snakke over internet og ikke være sammen, sier hun.

Mamma Sigrid har tatt bildet og sendt til Svalbardposten.

Har én koronavenn

I en annen bolig i Longyearbyen sitter Linnea Våtvik, som går i samme klasse som Ada. Ved siden av henne sitter pappa Svenn Are Johansen, som har hjemmekontor.

– Det er litt kjedelig, men vi har ikke lekser, da, sier Linnea.

Hun og alle de andre elevene på barneskolen er heldigvis vant til å bruke ipad fra før av. De eldre elevene har egen PC. Nå får de en video hver dag der læreren deres forteller hva de skal gjøre. Så er det om å gjøre å komme seg gjennom alle oppgavene.

(Hjemmeskolen fortsetter under bildet.)


Pappaen til Linnea, Svenn Are Johansen, sitter ved siden av og multitasker. Han er både lærer - for øyeblikket medforfatter til en kriminalhistorie - er kokk og har sin egen jobb i banken å passe på.

– Jeg ser at lærerne har en sti å gå, men heldigvis merker vi at den stien blir bredere og bedre for hver dag, sier han.

Når dagens oppgaver er unnagjort gleder Linnea seg til å møte koronavennen sin, en venninne i klassen. De møtes, og foreldrene er enige om at de kan være sammen innendørs. I hele perioden med hjemmeskole holder hun seg til samme venninne.

(Hjemmeskolen fortsetter under bildet.)

Digital hverdag

Hjemme hos Elise Strømseng er det både hjemmeskole, -barnehage og -kontor. Rundt kjøkkenbordet sitter Åsne Solea som går i barnehagen, og Anna Marie, som går på skolen, har besøk av Ingrid Hammer. Det tegnes og gjøres skoleoppgaver. Og mamma jobber også litt i mellom alt som må følges opp rundt bordet.

En tur i butikken kan også gjøres om til en mattetime. Her er det bare å ta kreativiteten i bruk.

Stille på skolen

Mens alle elevene er hjemme, har det blitt ganske så stille på skolen. Rektor er på jobb, og han forteller at rundt halvparten av de ansatte er til stede i skolens lokaler. Og færre elever enn de har her nå, har det aldri vært før. Når Svalbardposten snakker med rektor Frode Westby Thorstad er det kun én eneste elev som får undervisningen sin på selve skolen. Eleven har en forelder som har en samfunnskritisk jobb, mens den andre foreldren håper å komme seg fortest mulig opp fra fastlandet.

– Dette er rart. Nå er det nærmest like stille her som det er jula eller på sommeren. Det skal ikke være sånn, sier rektor.

(Hjemmeskolen fortsetter under bildet.)


Han innrømmer at de har hatt noen tekniske kapasitetsproblemer med datasystemet de bruker til å ha kontakt ut med elevene. Problemet er ikke spesielt for Longyearbyen men har vært det samme i hele landet. Utover dette er rektor imponert over skolens ansatte og elever.

– Alle har snudd seg rundt utrolig raskt. Det ser ut som alle bare har akseptert situasjonen og satt i gang med konstruktiv aktivitet. Å plutselig over natta å lage undervisningsopplegg er en enormt stor omstilling rett og slett, sier Westby Thorstad.

Skolen oppdager at det tar tid å komme fram til hva som er den beste mengden oppgaver til elevene. Her må veien bli til mens man går.

– Vi merker at familiene er i veldig ulike situasjoner, og det er ulikt hvor mye man kan følge opp barna hjemme. Det må vi ta med i betraktningen av hva vi kan forvente, sier rektor.

Nå sitter han på skolen og legger planer både for å forkorte og forlenge perioden med hjemmeskole.

– LITT KJEDELIG: Linnea Våtvik i sjetteklasse sitter hjemme med pappa og lillebror. – I dag har vi fått en utfordring i gym. Vi skal filme at vi står i planken, og det er om å gjøre å slå de andre i klassen, sier hun.
ÅPENT LANDSKAP: Rundt bordet er det alt fra minstemann Åsne Sandal Strømseng i barnehagen, skoleelevene Anna Marie Sandal Strømseng og venninnen Ingrid Hammer. Nærmest til høyre ser vi skjermen til mamma Elise Strømseng som jobber.
PRAKTISK MATTE: På handletur med mamma regner Anna Marie Sandal Strømseng og venninnen Ingrid Hammer ut totalsummer. Det ser for øvrig ut til at produktet de her kjøper inn er mest til mamma.
FRIMINUTT: Anna Marie Sandal Strømseng har digitalt friminutt der hun møter klassevenninnene i en videosamtale.
Powered by Labrador CMS