Åtte personer omkom - nå vet vi hva som skjedde

I oktober 2017 styrtet et helikopter på vei til Barentsburg, og åtte mennesker mistet livet. Det var ikke selve krasjlandingen som tok livet av dem.

Publisert

Den 26. oktober 2017 klokka 16.29 fikk Statens havarikommisjon for transport melding fra
Svalbard lufthavn Longyearbyen om at et helikopter på vei fra Pyramiden til Heerodden helikopterbase ved Barentsburg var savnet.

I dag offentliggjør havarikommisjonen hva som skjedde da helikopteret styret og åtte mennesker mistet livet.

Helikopteret var i siste fase av innflygningen ved Barentsburg da ulykken inntraff. Sikten i området ble rapportert inn fra tårnet ved helikopterbasen på Heerodden. Det var én kilometers horisontal sikt, men snøbygene gjorde at det bare var rundt hundre meters vertikal sikt. Dette er mindre enn det som er minstekravet.

Problemer med å finne visuelle referansepunkter i omgivelsene førte til at helikopteret styrtet, skriver Havarikommisjonen i den ferske rapporten.

Druknet

«Sammenstøtet med havoverflaten var med liten energi, og alle om bord kom seg ut av helikopteret.
Ingen av de ombord hadde egnet overlevelsesutstyr for å berge seg i det kalde vannet.» Det er ikke et krav at overlevelsesdrakter er ombord i et flermotors helikopter. Helikopteret hadde derimot redningsvester til alle ombord, men de ble ikke benyttet under flygningen. Det tok få minutter fra de kom i vannet til de var så nedkjølt at de ikke klarte å holde seg flytende lenger.

Det var altså det kalde vannet som gjorde at de åtte omkom.

Folk som jobbet utendørs på helikopterbasen hørte at helikopteret traff sjøen, men hadde ikke sikt ut til der helikopteret og menneskene i vannet befant seg. Det ble satt i gang et omfattende søk med store ressurser, også med bistand fra russiske myndigheter.

Det første av Sysselmannens helikoptre var over ulykkesstedet en drøy time etter at ulykken skjedde. Da ble det ikke funnet spor verken etter helikopteret eller de omkomne i sjøen.

Nesten 3 km ut i fjorden

Helikopteret ble funnet den tre dager etter styrten på 209 meters dyp 2,7 kilometer ute i Isfjorden nordøst for Heerodden.
Kun en av de som var ombord ble funnet. Han ble funnet på havbunnen 150 meter sørvest for der helikoptervraket lå.

Det ble gjennomført et omfattende søk med fjernstyrte undervannsfartøyer over et større område uten at flere personer ble funnet.
Helikopteret ble hevet den 4. november samme år.

Etter en tids søk på havbunnen, ble deler av ferdsskriveren funnet. Ferdsskriveren hadde blitt slått i stykker da den og halebommen ble truffet av hovedrotorblader.

Som en følge av ulykken råder havarikommisjonen Luftfartstilsynet til å utvide regelverket til at helikopteroperasjoner på Svalbard som foregår i mørketiden skal være tilrettelagt for instrumentflyging. Da kan man operere helikopteret selv under de vær- og lysforholdene som man hadde på ulykkesdagen i 2017.

Havarikommisjonen mener at russiske luftfartsmyndigheter og helikopterselskapet må følge opp organisasjonen på Svalbard for å sørge for at myndighetsforskrifter og selskapskrav overholdes.

Powered by Labrador CMS