Nøler med å åpne i Barentsburg
Arbeidstilsynet har avslått flere forespørsler fra Trust Arktikugol om å få gjenåpne kullgruva i Barentsburg.

Denne artikkelen er mer enn 10 år gammel.

I flere rapporter i år har Arbeidstilsynet kritisert sikkerhetskulturen i det russiske kullselskapet Trust Arktikugol som driver kullgruva i Barentsburg. I det siste året har det vært sju alvorlige arbeidsulykker i gruva, derav to dødsulykker.
Den siste ulykka skjedde 10. september i år. En gruvearbeider kom alvorlig til skade etter utløsning av bergspenninger i gruva. Det er først og fremst disse bergspenningene Arbeidstilsynet mener trusten ikke har kontroll over. I rapporten etter ulykka krever tilsynet at det skal brukes internasjonal kompetanse for å få bedre oversikt over spenningene som finnes i gruva.
– Vi har fått melding om at trusten har tilknyttet seg tysk kompetanse på området. Dette kravet anser vi som innfridd, sier regiondirektør i Arbeidstilsynet i Nord-Norge, Truls Johannessen.
Men det er ikke dermed sagt at gruva kan åpnes. Russerne må gi Arbeidstilsynet en helhetlig plan for hvordan HMS-arbeidet skal gjennomføres skikkelig i framtiden. "Før tilstrekkeliige tiltak er på plass, representerer gruvedriften etter vår furdering en overhengede fare for skade på arbeisdakere", står det i den siste rapporten.
Tilsynet bemerker at gruva i Barentsburg er svært dyp og utdrevet, og det stilles spørsmål ved om det i det hele tatt er mulig å operere sikkert slik tilstanden er. Den siste ulykka skjedde 540 meter under havnivå, og 620 meter under dagen.
I dag har Arbeidstilsynet møte med Trust Arktikugol i Barentsburg for å disktere framgangen i arbeidet med å bedre HMS-rutinene.
Les mer i http://svalbardposten.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=3845 (krever abonnement)