LESERINNLEGG:
Boligmangel i Longyearbyen – hvem tar ansvaret?
– Det er norske arbeidere som flytter, når boligstandarden ikke oppfyller forventningene, påpeker Ingrid Ballari Nilssen i Svalbard SV.
Arkivfoto: Anja Charlotte Markussen
Arbeidstilsynet
har nylig vært i Longyearbyen og avdekket skremmende boforhold blant leietakere.
Resultatet? Pålegg etter alvorlige funn. Overrasket? Nei. Jeg håper politikere
og byråkrater i Oslo tar seg tid til å lese saken – og kjenner på skammen over
konsekvensene av sin egen boligpolitikk i byen.
Boliger i Longyearbyen er et knapphetsgode.
Samtidig demonstrerer Store Norske imponerende semantisk
gymnastikk når de hevder å
oppfylle sitt samfunnsoppdrag om å levere boliger til privat næringsliv. De
viser til SSBs definisjoner av statlige og ikke-statlige aktører for å
rettferdiggjøre sin påstand: Store Norske leverer på oppdraget og Longyearbyen
har dessuten nok boliger. Punktum.
Denne holdningen støttes fullt ut av deres eiere – statlige
myndigheter i Oslo. Fra hovedstaden hører vi de samme mantraene om stabilitet
og myndighetsutøvelse i nord. For mange utlendinger bor i Longyearbyen, hevdes
det, og derfor må boligmassen strupes. Lokalbefolkningen skal forstå og
akseptere denne politikken.
Konsekvensene av dagens politikk
Tilsynsmyndighetene har avdekket uforsvarlige og kummerlige
boforhold, spesielt blant de som jobber innen renhold, servering og turisme.
- Vi har avdekket flere alvorlige feil. Enkelte steder har
standarden vært virkelig ille, rapporterer Arbeidstilsynet.
Ansvarlige arbeidsgivere forventes å sørge for anstendige
boliger til sine ansatte. Men hvordan er det mulig når boligmarkedet er rigid
og kontrolleres av staten?
Offentlige myndigheter toer sine hender. Til tross for at de
kontrollerer 80 prosent av boligmarkedet, regulerer byutviklingen og aktivt
stanser utbygging og utvikling av boarealer, nekter de å ta ansvar. Nybyen skal
stenges, sjøområdet tømmes for villboere, og folk får ikke lov til å bruke sine
egne fritidsboliger som permanente hjem.
Denne politikken får ikke de «uønskede utlendingene» til å
bevege på seg. De blir boende, ofte under uverdige og direkte farlige forhold.
Derimot er det norske arbeidere som flytter, når boligstandarden ikke oppfyller
forventningene.
En norsk kollega av meg fikk tildelt bolig gjennom
Statsbyggs boligpool. «Rallsjå», kalte hun det. Det snødde inn, og på de
kaldeste dagene lå hun under dynen med en vifteovn for å holde varmen. Hun bor
ikke lenger i Longyearbyen. Da savnet hjem ble for stort, valgte hun å flytte
tilbake til fastlandet.
Hvem tar ansvaret når liv går tapt?
Situasjonen i Longyearbyen er uholdbar. Hvis liv går tapt
som følge av denne politikken, hviler også ansvaret tungt på skuldrene til
Nærings- og fiskeridepartementet, Justis- og beredskapsdepartementet og alle
andre som hevder at Longyearbyen har tilstrekkelig boligmasse. Det inkluderer
stortingsflertallet som stemte for å fryse boligmassen.
Det er lett å peke på arbeidsgiverne. Men myndighetene, som
regulerer hele markedet og har makten til å gjøre noe, kan ikke unnslippe sitt
ansvar. Hvis noe fatalt skjer, er de ikke uten skyld.
Boligkrisen i Longyearbyen er mer enn et praktisk problem.
Det handler om ansvar, verdighet og trygghet for dem som bor her. Foreløpig er
det ingenting som tyder på at myndighetene er sitt ansvar bevisst.