DEBATT: Helikopter-forhandlinger
Uriktig om tariffavtale
Når våre gode kolleger i CHC Helikopter Service på Svalbard hevder de ikke har en tariffavtale, tar de feil. Vi i Norsk Flygerforbund har framforhandlet en god avtale som ikke bare gjelder våre egne medlemmer, men også de få pilotene som er organisert gjennom Parat.
En tariffavtale er viktig for å sikre forutsigbarhet, jobbtrygghet og ordnede forhold for den enkelte. Samtidig gir den ryddige forhandlinger, fordi en felles avtale regulerer lønn, arbeidstid og goder for alle ansatte. For å sikre seg blant annet mot at arbeidsgivere kan kjøre «splitt og hersk» og sette arbeidstakere opp mot hverandre, kreves det i utgangspunktet i loven at gruppen som krever en ny tariffavtale må utgjøre minst 10 prosent av arbeidstakerne.
I dette tilfellet utgjør de langt færre, men har like fullt tilgang til alle fordeler, lønn og arbeidsbestemmelser som sine kolleger som er medlemmer i Norsk Flygerforbund. Nettopp fordi denne avtalen omfatter alle piloter i CHC.
Vi har alle det samme målet, vi ønsker ordnede forhold og en ryddig luftfart. Veien dit innebærer imidlertid at vi må forholde oss til noen kjøreregler, for å sikre at ting gjøres riktig.
Derfor sier loven at en gruppe arbeidstakere må utgjøre minst 10 prosent for å kreve egen tariffavtale. Men det betyr ikke at pilotene i dag ikke har en avtale, fordi tariffavtalen som i dag eksisterer mellom LO og NHO, like fullt gjelder for våre gode kolleger som ikke er medlemmer i Norsk Flygerforbund.