De er kokk, lege, rørlegger eller elektriker:
Om ulykken rammer på «Troll», må alle først være brannfolk
Øvelse gir brannmestring før avreise til Antarktis. Og det er på Svalbard det skjer denne helgen.
Noen husker kanskje kong Haralds finte til dronning Sonja i NRKs nyttårsintervju med kongeparet i 2014?
Kongen fortalte at han gledet seg stort til å besøke den norske forskningsstasjonen i Antarktis, som hans kone hadde innviet ti år tidligere:
- Ja, er ikke den stasjonen oppkalt etter deg, undret kongen...?
- Nei, det er den ikke. Den heter «Troll», svarte dronningen.
- Ja, nettopp, humret kongen.
Lander med hjul på bre
Det er ingen spøk å ta ned passasjerfly med 50-75 passasjerer når rullebanen er frest ut i blåisen på et platå i Antarktis.
Flystripen syv kilometer fra den norske forskningsstasjonen er en av seks i verden hvor store Boing 757- og 737-fly kan lande med hjul på en isbre.
Fugleflokk
Både landing og avgang er kritiske faser.
Dagens scenario er brann i begge flymotorer etter treff av en flokk fugler:
- Dette er sjette år på rad vi øver brann og redning her ved flyplassen i Longyearbyen. På «Troll forskningsstasjon» må alle kunne alt: Om ulykken skulle inntreffe, må alle trå til i akuttfasen, sier Sven Lidström, operasjonskoordinator Antarktis ved Norsk Polarinstitutt.
Varme øvelser
Utrykningsleder Thomas Dahl i Avinor ved Svalbard lufthavn er med i kursledelsen:
- Det er viktig at alle får flere gjennomkjøringer og blir trygge på hva de skal gjøre. Her kan vi bruke både åpen ild og røykmaskiner for å gjøre øvelsene så realistiske som mulig, sier Dahl.
Etter helgens eksamen venter fire eller 13 måneders opphold på «Troll».
Selv om det bare ventes syv fly fra Cape Town i sommersesongen fra oktober til mars, er det godt å vite at kokken, rørleggeren, legen og elektrikeren alle vet hvordan de skal betjene brannbilen i tillegg til sine egne ansvarsområder.