De er kokk, lege, rørlegger eller elektriker:

Om ulykken rammer på «Troll», må alle først være brannfolk

Øvelse gir brannmestring før avreise til Antarktis. Og det er på Svalbard det skjer denne helgen.

Etter en ukes kurs på øvingsfeltet ved flyplassen blir det lørdag eksamen for mannskapene som skal overvintre på «Troll-basen». Brannbilen her er av samme type som den som står i Antarktis. (Foto: Per Annar Holm)
Publisert Sist oppdatert

Noen husker kanskje kong Haralds finte til dronning Sonja i NRKs nyttårsintervju med kongeparet i 2014?

Kongen fortalte at han gledet seg stort til å besøke den norske forskningsstasjonen i Antarktis, som hans kone hadde innviet ti år tidligere:

- Ja, er ikke den stasjonen oppkalt etter deg, undret kongen...?

- Nei, det er den ikke. Den heter «Troll», svarte dronningen.

- Ja, nettopp, humret kongen.

Troll airfield tilbyr like god friksjon som en våt asfaltstripe hjemme i Norge når det er laget riller i isen.

Lander med hjul på bre

Det er ingen spøk å ta ned passasjerfly med 50-75 passasjerer når rullebanen er frest ut i blåisen på et platå i Antarktis.

Flystripen syv kilometer fra den norske forskningsstasjonen er en av seks i verden hvor store Boing 757- og 737-fly kan lande med hjul på en isbre.

Fugleflokk

Både landing og avgang er kritiske faser.

Dagens scenario er brann i begge flymotorer etter treff av en flokk fugler:

Når utetemperaturen kryper ned mot 50 minus er det godt å ha en brannbil stående i en oppvarmet garasje. Med slike temperaturer kjøres webasto-varmere kontinuerlig for at slukkevannet ikke skal bli til is når bilen er ute av garasjen. (Foto: Per Annar Holm)

- Dette er sjette år på rad vi øver brann og redning her ved flyplassen i Longyearbyen. På «Troll forskningsstasjon» må alle kunne alt: Om ulykken skulle inntreffe, må alle trå til i akuttfasen, sier Sven Lidström, operasjonskoordinator Antarktis ved Norsk Polarinstitutt.

Varme øvelser

Utrykningsleder Thomas Dahl i Avinor ved Svalbard lufthavn er med i kursledelsen:

- Det er viktig at alle får flere gjennomkjøringer og blir trygge på hva de skal gjøre. Her kan vi bruke både åpen ild og røykmaskiner for å gjøre øvelsene så realistiske som mulig, sier Dahl.

Etter helgens eksamen venter fire eller 13 måneders opphold på «Troll».

Selv om det bare ventes syv fly fra Cape Town i sommersesongen fra oktober til mars, er det godt å vite at kokken, rørleggeren, legen og elektrikeren alle vet hvordan de skal betjene brannbilen i tillegg til sine egne ansvarsområder.

Powered by Labrador CMS