Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ytterligere terrorsikring

 

Ytterligere terrorsikring

EU vil sikre havnene bedre mot «terror». Longyearbyen lokalstyre mener kaiene i Longyearbyen er sikret godt nok.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

I 2004 måtte fartøyer sikres mot angrep når de lå til kai, også i Longyearbyen. Nå er en ny forskrift på høring. Denne gangen skal selve havneområdet sikres mot terrorangrep. Forskriften er en del av Maritim terrorsikring og omfattes av EØS-avtalen som Norge er forpliktet til å følge.

Kritiske til forskriften
Lokalstyret stiller seg kritiske til at forskriften for Svalbard er den samme som for fastlandet. Havneloven, som forskriften baserer seg på, gjelder ikke på Svalbard og havnesikringsmyndigheten som har i oppdrag å gjennomføre en sårbarhetsanalyse av havna eksisterer ikke i Longyearbyen.
– Vi er ikke noen havn og ikke noe havnedistrikt. Vi lurer derfor på hvordan dette skal håndheves. Hvorfor skal vi måtte innføre samme forskrifter som havneområdene på fastlandet? spør Sigmund Engdahl, som mener det blir tatt for lite hensyn til Svalbards spesielle situasjon.
Ifølge Andreas Breivik i Kystverket så ble det sendt to forskrifter til Lokalstyret. En som var hjemla i havneloven, og en spesielt for Svalbard der to paragrafer ble byttet ut.
– Men Longyearbyen har ikke et havnesikringsvesen, hvem skal gjøre sårbarhetsanalysen her?
– Det er et godt spørsmål. Det har vi ikke tatt stilling til ennå, men vi har tenkt Lokalstyret eller Sysselmannen som aktuelle kandidater som sikringsmyndigheter. Slik det er nå må de leie inn noen som er godkjent av oss til å gjøre det, sier Breivik.

Har ingen havn
Kaiene i Longyearbyen er sikret med gjerder som skal hindre folk i å komme seg inn til båtene som ligger der. Engdal mener det ikke er behov for ytterligere sikring.
– Vi mener dette burde være tilstrekkelig, og at forskriften for Longyearbyen burde bygge på det, sier Engdal.
– Her er det snakk om et overordna planverk over større havneområder. Derfor trenger det ikke nødvendigvis å bety at kaiene i Longyearbyen må sikres bedre fysisk, men det kan være aktuelt å se sikkerhetsrutinene på de tre kaiene i sammenheng, sier Breivik.
I tillegg til at havneloven ikke gjelder på Svalbard mener Lokalstyret at Longyearbyen ikke har noen havn. Bare tre frittstående kaier uten direkte tilknytning. Gammelkaia, eid av Materiallageret AS, Bykaia, eid av Bydrift Longyearbyen AS og Kullkaia som er eid av Store Norske.
«Dette taler for at vi i Longyearbyen har med tre enkeltstående terminaler å gjøre, og ikke en enhetlig havn som innebefatter de tre treminalene. Kystverket kan i slike tilfeller avstå fra kravet om å få gjennomført en sårbarhetsanalyse», skriver Lokalstyret i sitt svarbrev til Kystverket.

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!