Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vurderer flyvninger til fastlandet

Lufttransport har ny kontrakt på flygninger til Svea og Ny-Ålesund, som her, fram til utgangen av mars neste år. Nå jobber selskapet med å finne andre oppgaver for flyene. FOTO: Eirik Palm

Vurderer flyvninger til fastlandet

Lufttransport snuser på flygninger til fastlandet. Selskapet ble nylig enig med Store Norske og Kings Bay om å fortsette flyvningene på Svalbard ut mars neste år.

Tekst:

Publisert:

Store Norske og Kings Bay sa begge i desember opp kontraktene med flyselskapet. Store Norske trenger færre flygninger framover, og jobber samtidig konstant med å ta ned kostnadene i selskapet. Da den største kunden valgte å si opp kontrakten, hadde ikke Kings Bay andre alternativer enn å gjøre det samme. Deretter ble det varslet ny anbudsutlysning.

Nytt anbud
Nå er partene enige om å fortsette samarbeidet. Før helga ble det klart at partene har blitt enige om en ny avtale, som varer ut mars 2017. I mellomtiden vil Store Norske og Kings Bay utlyse nytt anbud på flygningene på Svalbard.

– Det skjer i løpet av en måneds tid, sier administrerende direktør Wenche Ravlo om utlysningen.

– Vi har blitt enig om en pris på et tilbud som vi er fornøyd med. Men vi er ikke fornøyd med det som er lagt til grunn fra 1. april 2017, og det betyr at vi kommer til å legge den kontrakten ut på anbud, framholder hun.

Med dette kjøper partene seg mer tid. I likhet med forrige kontrakt, er det seks måneders oppsigelsestid, og som tidligst kan utløses 1. oktober 2016.

Den nye avtalen er tilpasset den planlagte aktiviteten i Svea, hvor om lag 50 ansatte skal drive vedlikehold av gruver og infrastruktur når Lunckefjell er satt i driftshvile og skipningssesongen i Svea er avsluttet.

– Avgjørende

– Vi gjør noen organisatoriske tilpasninger i blant annet administrasjon og innsjekk, og vi reduserer kostnader. Vi har strukket oss veldig langt, sier Hans Arne Jensen, regional direktør for Lufttransports virksomhet på Svalbard.

Ifølge selskapet beholdes staben og to fly. I tillegg fastslår Lufttransport at selskapet kommer til å være med og konkurrere om det varslede anbudet for flytjenester.

Prisen er ikke kjent, men det er klart at det blir færre flygninger til Svea framover i 2016.

For Kings Bay opprettholdes frekvensen. Administrerende direktør Ole Øiseth i Kings Bay sa til Svalbardposten i desember at dette var en stor utfordring for det statseide selskapet som drifter forskersamfunnet Ny-Ålesund.

– Med all ydmykhet, så var det utfordrende for oss å komme ned på et nivå som gjør at de kunne akseptere den økonomiske siden. Men vi fikk det til, sier Hans Arne Jensen.

Store Norske fastslår samtidig at det var nødvendig at Lufttransport har strukket seg langt for at det skulle være aktuelt å gå videre med avtalen.

Fastlandet

Lufttransport jobber parallelt med å finne nye markeder, blant annet flere flygninger mellom Longyearbyen og Station Nord lengst nordøst på Grønland. I tillegg viste resultatene fra Øvelse Svalbard i 2014 at det er behov for fly som på kort varsel kan en danne luftbro ned til fastlandet etter ulykker.

– Vi håper også at lokalsamfunnet kan se seg litt om etter mulige behov. Vi er åpne for alt, sier Jensen.

Blant annet er Lufttransport åpen for flygninger mellom Svalbard og fastlandet, både med last og passasjerer. Dornier 228-maskinene har en lastekapasitet på cirka ett tonn og bruker om lag tre timer på en flytur mellom Tromsø og Longyearbyen.

– Vi skal bruke tiden framover for å se hva vi kan finne av nye dorniermarkeder, sier regiondirektøren.

Lufttransport har operert med fly og helikopter på Svalbard siden 1976, og satte i 1994 inn den første Dornier 228-maskinen med 19 seter. Selskapet har hovedbase i Tromsø, og opererer i dag to 228-maskiner på Svalbard: LN-LTS og LN-LYR.


LES OGSÅ:
Kings Bay sier opp kontrakten
Lufttransport mister storkunde på Svalbard

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!