Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vurderer å kutte ut «Ta sjansen»

Tipsy: Unis-laget Tipsy gikk etter hvert fullstendig i oppløsning, og klarte først å hale seg over mållinja på nest dårligst tid. Humøret var imidlertid på topp, ei god stund. FOTO: Birger Amundsen

Vurderer å kutte ut «Ta sjansen»

Etter å ha arrangert «Ta sjansen» i 23 år vurderer Kultur- og fritidsforetaket arrangementets framtid.

– Vi må vurdere om vi skal arrangere rennet mer. Det kan virke som om tiden har løpt fra dette med å kjøre ned fjellsiden med artige farkoster, sier solfestgeneral Roger Zahl Ødegård.

Sju farkoster lot det stå til ned bakken ved foten av fjellet Sarkofagen, som på forhånd var preparert og sikret på alle mulige måter. Under tidligere løp har det hendt at enkelte farkoster lot seg vanskelig styre, og endte inn blant publikum.


Solfest i skyggen

Første gang «Ta sjansen» ble arrangert, var under Solfestuka i 1990. Rennet var inspirert av «Ta sjansen»-rennet i Holmenkollen, som ble arrangert hver sommer fram til for ti år siden.

Det første rennet ble arrangert i akebakken ved Longyearbreen. I omtalen av rennet mente Svalbardposten at «et mål for neste sol-fest må være å legge arrangementet der solen skinner. Vi foreslår Hiorthhamn. Der var det plenty med sol i helga».

Året etter var det på plass nettopp i Hiorthhamn, hvor rundt tusen mennesker samlet seg: «Å legge Solfest-arrangementet til Hiorthhamn viste seg å bli en suksess», skrev Svalbardposten.


Dalende interesse

Da rennet i fjor ble flyttet til foten av Sarkofagen, innerst i skyggefulle og kalde Longyeardalen, var årsaken snømangel i Hiorthhamn. Det er ikke tilfellet i år, hvor det er rikelig med snø over det meste av Svalbard.

– Vi syntes arrangementet i fjor var så bra at vi ville fortsette å ha det innerst i Longyeardalen. Det er mye enklere for folk å komme seg dit, enn å dra over til Hiorthhamn, sier Ødegård.

– Er ikke det et mørkt og trist sted å ha et arrangement knyttet til at solen omsider er tilbake?

– Det kan godt hende det er hyggeligere i Hiorthhamn de gangene det er sol. Vi må vurdere dette fra år til år. Nå samarbeider vi med Arktisk naturguide om rennet, og må vurdere om vi skal fortsette, svarer solfestgeneralen.

I tillegg til «Ta sjansen»-rennet var det også hundekjøring og lek i bakkene, både med og uten ski på beina.

Sogneprest Leif Magne Helgesen var speaker i år som i fjor.

Nøkkelord

Se bildet større

I farta: Jentene i Polarflokken barnehage holdt god stim fra start til mål, men ikke nok til at det ble seier. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

I farta: Seier ble det heller ikke for de noe trege karene fra JM Hansen. Farkosten var tung, og ville ikke samme vei som dem. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Vinnerlaget: Ingen slo Energiverkets energibombe. Fire av verkets tungvektere gjorde at den svært så forseggjorte farkosten suste inn på vinnertiden 15,5 sekunder. Dermed måtte SvalSat-gutta se seg slått for første gang på flere år. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Arktisk naturguide-studentene med «Arctic Tubbies» berget seg over mål på tiden 59,7 sekunder. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Unis-studentene med sitt andre team, «Teamduct Tap», kom aller sist. Studentene mangler åpenbart koblingen mellom teori og praksis. FOTO: Birger Amundsen

Se bildet større

Det gikk susende fort for laget fra SvalSat også i år, men ble slått av Energiverket med et halvt sekund. Det ingen i målområdet fikk med seg, var at laget egentlig besto av fire menn. Fjerdemannen trynet like etter start. FOTO: Birger Amundsen

Faktaboks

Farkoster som deltok

Sju farkoster stilte til start under årets renn:

1. Energiverket – 15, 5 sek
2. SvalSat – 16,0 sek
3. Polarflokken – 16,9 sek
4. Arktisk naturguide, Arctic Tubbies – 59,7 sek
5. JM Hansen – 1 min 10,5 sek
6. Unis, Tipsy – 1 min 28,9 sek
7. Unis, Teamduct Tap – 1 min 39,8 sek

Siste nytt i Nyheter

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Hund rømte i juli.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!