Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Viser stolt fram skuta

Steingrimur Elingsson (t.h.) ville gjerne holde rundt overstyrmann Hans Marius Bakken på bildet. Her står de på broen ved fremre styreposisjon. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Viser stolt fram skuta

Med panoramautsikt, helikopterdekk, kinosal og spesialdesignede isbjørner er «Polarsyssel» kommet for å vokte over Svalbard.

Tekst:

Publisert:

– Vi trenger ikke trimrom her, det er så mye gåing, sier overstyremann Hans Marius Bakken mens han forsvinner opp en trapp mot broen på «Polarsyssel». Like bak ham i rød kjeledress spretter administrerende direktør Steingrimur Erlingsson i eierselskapet Fafnir Offshore. Båten har syv dekk, og mange trapper.

Ketsjupflaskene sto
Forrige torsdag ettermiddag, nøyaktig klokken 14.37 la «Polarsyssel» til kai i Longyearbyen for første gang. På vei fra fastlandet fikk båten prøvd seg.

– Vi hadde full storm fra Bjørnøya til Isfjorden, forteller Bakken.

Om bord var det et mannskap på ni samt Erlingsson.

– Jeg er imponert over båtens bevegelser og hvordan det er å være om bord. Ingenting ble ødelagt og ketsjupflaskene i messa ble stående på bordene, sier islendingen.

Stor omelettpanne
Erlingsson og Bakken står ved fremre styreposisjon på broen. De har panoramautsikt ut Adventfjorden, kaffemaskin og frukt på et spisebord.

– Båten er bygget for Svalbard. Det er mye spesialutstyr her for Sysselmannen, sier Steingrimur Erlingsson.

Han ramser oljevernutstyr, kjempestore vannkanoner både forut og akterut, to arbeidsbåter som hurtig kan settes på vannet, rensing av utslipp fra båten og eget kommandorom.

De to går til styreposisjonene akter hvor de har full oversikt over dekk og helikopterdekk.

– Vi kaller helikopterdekket for verdens største omelettpanne. Det er varme i dekket så det ikke fryser. Varme har vi også i rekkverk og andre steder, sier Erlingsson.

Han legger til at alt av avfall brennes om bord.

– Vi har de høyeste miljøkrav, forsikrer han.

Erlingsson og Bakken peker og forklarer om kameraer, panoramavinduer og styreposisjoner både forut og akterut mot dekk.

– Alt er dobbelt, sier Bakken.

Fem propeller
Skipet har isklasse B både i skroget og i propellene.

– Det betyr at båten kan kjøre i full fart gjennom 70 centimeter med is, det skal man ikke bekymre seg over. Men det er som med trafikkreglene, det er føreren selv som bestemmer, sier Erlingsson.

Båten har til sammen fem propeller.

– Den har en kraft på 6.800 kilowatt totalt, sier Erlingsson.

Erlingsson tar seg en kopp kaffe fra en automat på broen.

– Vi synes dette er stilig, sier han.

Islandsk isbjørn
Styrmannen og båteieren går ned et dekk. Her er det lugarer, skipskontor og en egen lugar for sysselmannen. Den har hvit sofa, flatskjermfjernsyn og sofabord med en stor, hvit isbjørn.

– Isbjørnen på bordet var det jeg som ville ha. Jeg fikk en islandsk kunstner til å tegne den for meg. Jeg liker at båten er pen, smiler Erlingsson.

Han legger til at lugaren også har dobbeltseng.

– Sysselmannen kan ha med seg fruen.

Alle lugarene har eget bad og flatskjerm.

– Det er store lugarer. Vi ser helst at folk ikke blir sittende på dem, men er sammen, sier Bakken.

På de første illustrasjonene av sysselmannsfartøyet, var «Polarsyssel» grå. Det ville ikke Erlingsson ha noe av.

– Grått er for militært. Jeg er en gammel fiskebåtreder og alle mine båter har vært blå. De har jeg vært svært heldig med. Derfor ønsket jeg at denne også skulle være blå. Jeg syntes også det passet bedre, sier Erlingsson som fikk klarsignal for fargen.

Egen kinosal
I messa er det plass til 32 personer ved bordene. I byssa like ved holder kokk Edvin Hjelmeland på med middagen og forteller at joda, han er svært fornøyd med kjøkkenet.

– Han får all provianten inn rett bak døra der. Det er veldig praktisk, sier Bakken og peker.

I messa og salongen er det flere isbjørner både på vinduer og i dørken. På dekket er det også egen kinosal med store, røde seter.

Bakken viser også fram trimrommet som kan benyttes når mannskapet føler springing i trapper ikke er nok.

– Det har ikke vært i bruk ennå, avslører han.

Nøkkelord

Se bildet større

Her skal sysselmannen bo når han er på tur med «Polarsyssel». Bordet han sitter ved er spesialbestilt av Erlingsson, og isbjørnen tegnet av en islandsk kunstner. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

Mat er viktig og kokk Edvin Hjelmeland er fornøyd med forholdene i messa. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Se bildet større

: Det er varme i helikopterdekk, rekkverk og trapper så de ikke skal fryse. FOTO: Line Nagell Ylvisåker

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!