Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vind i seilene for ny havn

Longyearbyens havnefasiliteter kan bli viktige i framtidas Arktis. Det vil regjeringen utnytte. FOTO: Anders Fjellestad

Vind i seilene for ny havn

Med 200 millioner kroner fra regjeringen, er byen et stort skritt nærmere en ny og større havn.

Tekst:

Publisert:

Sist fredag presenterte regjeringen sitt forslag til nasjonal transportplan for perioden 2014 til 2023. Planen er godt nytt for Svalbard, regjeringen vil bevilge inntil 200 millioner kroner til utbygging og modernisering av havneområdene i Longyearbyen.

Feiret med champagne

Lokalstyreleder Christin Kristoffersen (Ap) kaller det en seier for Longyearbyen lokalstyre (LL).

– Regjeringen har tatt utgangspunkt i utredninger og planer som er laget av LL, og dette er derfor en massiv anerkjennelse av det arbeidet som er gjort lokalt, sier Kristoffersen.

Det er også en seier for lokalstyrelederen, som gjentatte ganger har frontet havneplanene overfor sentrale myndigheter.

– Det viser at det nytter å være en «pain in the ass», sier Kristoffersen.

Hun var en virvelvind av lykke da nyheten sprakk fredag, og inviterte like godt alle LL-ansatte til champagne på Huset samme kveld for å feire.

Uviss kostnad

Men det blir ikke mye tid til å drikke champagne framover, for ennå er det en lang vei å gå. Grove beregninger anslår at det vil koste rundt 400 millioner kroner å oppgradere havna.

I januar i år vedtok politikerne at det skal utarbeides en strategi­plan for Longyearbyen havn. Arbeidet settes i gang nå, og ledes av Multiconsult på oppdrag av Bydrift. Planen skal legge føringer for hvordan framtidas havn skal se ut, og hvordan den kan driftes.

– Vi skal nå utrede havneplanene videre. 400 millioner er et foreløpig beløp, det kan bli mer, men det kan også bli mindre, sier Kristoffersen.

Finansiering og eierskap er også noe av det som skal utredes. I Nasjonal transportplan går regjeringen langt i å antyde et spleiselag mellom LL og lokalt og nasjonalt næringsliv.

– En ny havn vil bety mye for samfunnssikkerhet og beredskap. Det vil styrke forskning, utdanning, næringslivet, og gi en helt annen kvalitet og service til cruiseindustrien, sier Kristoffersen.

– Da er det kanskje naturlig at også disse blir med og betaler for en ny havn?

– Det er noe av det vi vil avklare i den videre planleggingen, sier lokalstyrelederen.

Representanter fra Unis, Kystverket, Aeco, Store Norske og øvrig lokalt næringsliv skal sammen med Bydrift utgjøre arbeidsgruppa til havneplanen.

Nå eller aldri

Terje Aunevik, daglig leder i Store Norske-eide Pole Position Logistics, kaller regjeringens pengeløfte en kjempenyhet.

– Ikke bare for vår egen virksomhet, men også fordi det kan tolkes som et signal fra regjeringen, sier Aunevik og fortsetter:

– Det er en anerkjennelse av at næringsliv og tilstedeværelse er et viktig instrument for Norge i en arktisk setting, sier han.

Nordområdene blir stadig viktigere – både strategisk og økonomisk. Mindre is vil åpne nye sjøruter og gi nye muligheter innen olje- og fiskeindustri. I tillegg kommer mineralutvinning, blant annet på Grønland. Og midt i denne gryta ligger Longyearbyen. En moderne og romslig havn, kan gjøre byen til et knutepunkt i regionen.

Aunevik mener det ligger mye storpolitikk i havnepengene, og at timingen er fantastisk.

– Vi ser at land som India, Kina, og til og med Singapore vil inn i Arktisk råd. Fra før er Singapore verdens største knutepunkt innen shipping. Endringene i Arktis vil gi økt aktivitet, og da er det avgjørende at Norge kommer på banen og viser at vi vil ta føringen i denne utviklingen, sier han og legger til:

– Om ikke Norge hadde gjort dette, hadde det ikke overrasket meg om vi på litt sikt hadde sett tilsvarende planer i Barentsburg.

Hotellneset

Hvordan Longyearbyen havn vil se ut i framtida, er ennå uvisst. I dag eier Longyearbyen havn Bykaia, mens kullkaia eies av Store Norske. Gammelkaia eies av Materiallageret AS, som igjen eies av Posten, Store Norske og Svalbardbutikken.

– Kan det bli aktuelt for Store Norske å inngå et samarbeid med LL om finansiering og drift av framtidas havn?

– Det er litt for tidlig å si noe om det. Det blir tema i det videre planarbeidet Det viktigste er at vi får alle interessentene i Longyearbyen til å jobbe sammen, og finne ut hvordan vi kan få havnedistriktet til å bli en enhet, sier Aunevik.

– Hvordan kan en framtidig havn bli seende ut?

– Det vil bli avgjort i havneplan-arbeidet. Men slik jeg ser det, tenker jeg at Hotellneset er godt egnet som industrihavn. Der er det god dybde i sjøen og solide arealer på land, sier Aunevik, som også er leder for Svalbard Næringsforening:

– Det har skjedd mye i Longyearbyen den siste tida. Vi har fått finansiert en strategisk næringsplan, og reiselivet jobber med sin masterplan. Og nå har vi havna. Summen av dette gir et fokus på næringsaktivitet, som vi tidligere har savnet, sier Aunevik som tror dette skyldes et taktskifte i det politiske lokalstyret.

– Christin Kristoffersen har nok vært viktigere enn det mange tror, sier han.

LNSS er positive

Også LNS Spitsbergen (LNSS) er glade for at regjeringen prioriterer havna.

Administrerende direktør Ann Pedersen sier selskapet gjerne bidrar i det videre arbeidet.

– Både under selve utbyggingen, og i de aktivitetene som en utbygget havn kan gi, sier Pedersen.

– Hva med å bidra i et spleise­lag for å fullfinansiere havna?

– Det er det altfor tidlig å svare på nå, men vi ser veldig positivt på en utbygging av havna, sier hun.

Se bildet større

Penge-løftet fra regjeringen er en seier både for lokalstyreleder Christin Kristoffersen og Longyearbyen lokalstyre. FOTO: Anders Fjellestad (arkiv)

Se bildet større

Terje Aunevik, daglig leder i Pole Position Logistics og leder for Svalbard Næringsforening. FOTO: Anders Fjellestad (arkiv)

Se bildet større

Ann Pedersen, administrerende direktør i LNS Spitsbergen, gleder seg over havnepengene fra staten. FOTO: Birger Amundsen (arkiv)

Siste nytt i Nyheter

Elleville scener for hundreåringen

Et imponerende show, en porsjon nakenhet og god trening for lattermusklene da Longyearbyen gratulerte Store Norske med 100-årsdagen i går.

Mistet broren i gruva

Frank Robert og Bent Jakobsen mistet broren Geir Arne Jakobsen i en gruveulykke i 1991. Torsdag avduket de minnesmerket.

Verdig og rørende markering

Brødrene Bent og Frank Robert Jakobsen mintes sin bror Geir Arne og de 123 omkomne da de avduket minnesteinen i ettermiddag.

Ble hørt av politikerne

Ungdomsrådet føler de har blitt hørt etter at sentrumsplanen er lagt fram. Nå ønsker de ny flerbrukshall.

Vil overvåke nøye i vinter

NVE starter opp den lokale skredvarslingen for vinteren når snøen kommer.

Får endelig ro til barndomsboken

Tone Nødtvedt har dratt fra mann, datter, katt og hus i Bergen for å skrive om å vokse opp i Longyearbyen på 1950-tallet.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!