Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Ville være med å teste beredskapen

På båre i hangaren: Aud Andersen fikk personlig oppfølging av ambulansepersonell da hun ankom hangaren. FOTO: Eirik Amb Nysveen

Ville være med å teste beredskapen

Aud Andersen har nettopp blitt fløyet inn fra Brucebyen. Hun er en av rundt 80 markører under katastrofeøvelsen på Svalbard.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.11.2014 kl 10:56

Klokken er rundt halv seks tirsdag morgen, gradestokken viser minus tjue grader og det er mørkt. Øvelse Svalbard 2014 er i gang, og evakueringen har startet inne i Billefjorden.

Målet med øvelse Svalbard er å teste både nasjonale og lokale aktører på den helsemessige beredskapen, dersom det skulle oppstå en større ulykke på Svalbard. Avstand til fastlandet og ressursknapphet gjør øygruppa sårbar i en eventuell krisesituasjon.

Smerter og pustevansker
Klokken er fire mandag ettermiddag, inne på Unis sitter nærmere hundre spente kvinner og menn, klare til å være markører i en av tidenes største beredskapsøvelser på Svalbard. Aud Andersen jobber i Basecamp Spitsbergen, men nå har hun tatt seg et par dager fri, for å bli reddet av hjelpemannskaper etter en ulykke på Svalbard.

– Jeg jobber i reiselivet og har bodd her i mange år, og man snakker jo mye om sikkerhet, og hva hvis noe skulle skje. Vi vet det er bra ressurser, men hvor mange blir faktisk satt i beredskap i en situasjon? spør hun.

Markørene blir presentert for scenarioet. Det er et forlis like ved Brucebyen, alle markørene blir tildelt et nummer, og en tilhørende skade. Noen er omkomne, det er større og mindre skader, og noen er uskadde. Andersen får vite at hun har smerter i foten og innhalasjonsvansker.

Svake punkter
– Det er et område hvor det er økende trafikk og det er mye aktivitet her. Å teste ut vår egen evne til å håndtere en større hendelse er ekstremt viktig, ikke minst for å se hvor de svake punktene våre er, hvor vi må forsterke oss og hvor kan vi bli bedre, fortalte justis- og beredskapsminister Anders Anundsen (Frp) da han besøkte Svalbard sammen med statsminister Erna Solberg i forkant av øvelsen.

Nå er det igang. Klokken 21 går bussen til KV «Svalbard», som skal fungere som det forliste cruiseskipet. Kystvaktskipet skal også frakte alle markørene fra Longyearbyen og ut til Brucebyen.

MS «Amanda» med 84 passasjerer, har fått en eksplosjonsartet brann ombord. Skipet er i ferd med å synke.

LES OGSÅ: Etterlyser "skadde"

Alarm
Så startet ventetiden.

– Vi ble vekket kvart på tre, da måtte vi i land, og skulle bare ha med det mest nødvendige. Så da gjaldt det å presse mest mulig inn under dressen, forteller Andersen.

På land var det oppvarmede hytter, Røde Kors-hytta var beregnet på markører. Med 54 markører på land var de nødt til å gjøre det både trangt og koselig. De resterende var igjen på skipet.

Klokken fem gikk alarmen.
– Da vi fikk beskjed om at alarmen hadde gått, så var vi oppe ved hytta helt til vi så helikopteret. Så måtte vi spre oss mellom tre bjørnevakter, og gikk to og to. Da helikopteret kom, slukket alle hodelyktene og annet lys. Det var stille, og vakkert. Vi så bare en bitteliten prikk komme innover fjorden, og tenkte «stakkars hva gjør de».

For med over femti mennesker spredd utover stranden, dukker i vannet, personer i redningsflåte og flere på skipet som holdt på å synke, var det en stor oppgave som ventet på hjelpemannskapene.

– De tok tak i de friske med en gang, og organiserte de til å ta seg av personer som var mer skadet, sier Andersen.

De friske hjalp også til å sette opp telt. Etter hvert som de fikk oversikt over hvem som var friske, hvem som var døde og hvem som var hardt skadet måtte de friske hjelpe til å bære. Alle ble organisert etter rød, gul og grønn skade etter alvorlighetsgrad.

– Det virket litt uoversiktlig i starten, hvordan skader de enkelte hadde, og hvordan skulle man prioritere og organisere. En med tre amputerete fingre inne i votten ble markert grønn, før Røde Kors senere fikk undersøkt nærmere, forteller Andersen.

Passet på hverandre
De to helikoptrene som var med i øvelsen, gikk i skytteltrafikk mellom ulykkesstedet og flyplassen.

– Først fikk jeg bare spørsmål om det gikk det bra. Og det måtte jeg jo svare ja på, min rolle var taus, samarbeidsvillig og kald. Så spurte en fra rødekors «hva er pusten din», jeg svarte at jeg ikke visste, så spurte han «er den 30», og jeg sa ja. Da ble jeg grønn, hadde han spurt om 60 og jeg sa ja hadde jeg kanskje blitt gul, sier hun og fortsetter:

– Røde kors organiserte slik at alle hadde en til å passe på seg. De brukte veldig mye de friske markørene.

LES OGSÅ: Tester beredskapen til det ytterste

Evakuert
Sju og en halv time etter at alarmen hadde gått, var hun fraktet tilbake til Longyearbyen med helikopter, og lagt på båre inne i hangaren.

– Vår oppgave er jo å få de utsatte fra stedet til etablert helsevesen. Redningsfasen syntes jeg det gikk utmerket med tanke på tid fra skadested til sykehus, sier sysselmann Odd Olsen Ingerø om førsteinntrykket fra øvelsen.

Sysselmannen forteller også at alle var gjort rede for innen klokken 15 tirsdag ettermiddag.

Andersen ble igjen diagnostisert var i hangaren, og gikk fra alvorlighetsgrad grønn til gul fordi hjelpepersonell fryktet at hun hadde fått røykskader.

Her fikk hun personlig oppfølging av ambulansepersonell.

Etter en natt med lite søvn, og en hel dag ute var det mange som prøvde å sove i hangaren. Det fikk de ikke lov til. Inne i hangaren hadde redningspersonellet fått instruksjoner om at alle skulle vekkes hvert tiende minutt.

På kvelden ble Andersen utskrevet, men med beskjed om å oppsøke sykehuset onsdag for å få tatt røntgen av den skadede foten.

Fraktet fra fastlandet
På Longyearbyen sykehus er avdelingsleder John Aksel Bilicz, fornøyd med hvordan øvelsen utartet.

– Vi har aldri øvd ordentlig på samlingspunkt i hangaren, det var noe vi syntes fungerte veldig bra, sier Bilicz.

Sykehuset har begrenset med utstyr og medikamenter, og dette ble fraktet opp fra fastlandet, sammen med to leger.

– Så lenge det går fly så er vi godt forbredt, sier han.

Klokken sju tirsdag kveld var Andersen endelig hjemme. Da var det 27 timer siden hun møtte opp på Unis.

Etter en god natt søvn er hun klar for å evaluere både seg selv, og hvordan hun hadde oppfattet hvordan redningsaksjonen gikk.

– Jeg ble veldig imponert over hvor mange mennesker som finnes med kompetanse og hvilket apparat man har tilgjengelig på Svalbard. Så mange fra Røde Kors, og de er jo alle frivillige. I min verden som glad amatør gikk det imponerende raskt, forteller Andersen om selve evakueringen.

Hun er også fornøyd med egen innsats, og ikke minst imponert over noen av de andre markørene.

– Jeg følte jeg var veldig flink, jeg hostet og harket så mye at jeg faktisk har vondt i halsen i dag. Også var det en som spilte psykisk ustabil, og hun spilte konsekvent i alle timene, han som passet på henne må ha vært tålmodig, sier Andersen.

Nysgjerrig
Også Fred Skancke Hansen som er ansvarlig for øvelsen ved Unis, er tilfreds med markørenes innsats.

– Førsteinntrykket er at det har gått veldig fint, de markørene jeg har snakket med har kommet med positive tilbakemeldinger, sier Hansen, som først og fremst er glad for at det ikke har vært noen skader eller tilløp til skader i løpet av øvelsen.

– Vi visste det kom til å bli kaos med metning og logistikk, hvem som skal hvor. Men inntrykket er at ting har gått veldig fint, sier han.

Da Svalbardposten snakket med ham onsdag, var øvelsen ennå ikke over, og først torsdag morgen var det planlagt evalueringsmøte.

Aud Andersen som hadde meldt seg på hovedsakelig av ren nysgjerrighet er glad hun ble med.

– Det var absolutt nyttig å se apparatet i sving, selv om man ikke skjønte rollen til alle. Det var vel verdt å sove lite for. Jeg ville meldt meg på en gang til.

Se bildet større

På første rad: Maiken Hermansen (t.v) og Aud Andersen (t.h) under informasjonsmøtet på Unis før øvelsen. FOTO: Eirik Amb Nysveen

Se bildet større

Julian Wystyrk (37) fra Tyskland var en av mange utenlandske markørene, her blir han sminket før øvelsen. FOTO: Eirik Amb Nysveen

Se bildet større

Aud Andersen var ved godt mot før avreise fra Unis. FOTO: Eirik Amb Nysveen

Se bildet større

En av Super Puma-maskinene henter pasienter på skipet. FOTO: Torbjørn Kjosvold, Forsvarets mediesenter

Se bildet større

De skadde ble heist opp i helikopteret KV «Svalbard». FOTO: Torbjørn Kjosvold, Forsvarets mediesenter

Se bildet større

Alle pasientene ble først fraktet til hangaren på flyplassen . FOTO: Eirik Amb Nysveen

Siste nytt i Nyheter

Fjerner taggingen

Sporene etter vandalen fikk stå i to måneder.

Øvelse i oljevern

På grunn av økt skipstrafikk i nordområdene, rigger Kystverket og Sysselmannen for oljevernøvelse tirsdag og onsdag med personell og nytt utstyr på plass i nord.

Lang kamp for lærlingplass

I januar var Vårin Storø fortvilet over ikke å få lærlingplass i Longyearbyen. Nå jubler 18-åringen etter at Svalbard Hotell har tatt grep.

Onsdagsfly fra oktober

Fra 19. oktober starter SAS opp kveldsfly på onsdager.

Føler de er blitt utnyttet

To kaféarbeidere hevder de jobber titimersdager og ikke har fått lønn siden de kom til Taste of thai. Nå ønsker de å hindre at det samme skal skje med andre.

Mener de ikke var kvalifiserte

Styreleder Wiggo Lund i Taste of thai sier kafémedarbeiderne ikke kunne det de skulle.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!