Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vil ikke betale kaiplass for Sysselmannen

Sysselmannen vil at «Nordsyssel» skal ligge ved gammelkaia når den ikke er på tokt, og at Store Norske fortsatt skal betale kaileien. Den gamle trekaia er nå erstattet av en spuntkai, som først kan ta imot båter neste måned. FOTO: Birger Amundsen

Vil ikke betale kaiplass for Sysselmannen

Store Norske ønsker ikke lenger å betale kaileia for «Nordsyssel», og ber Sysselmannen selv betale for sitt tjenestefartøy.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
14.06.2013 kl 09:10

En avtale fra 1933 gjør at Store Norske årlig legger ut nærmere 400.000 kroner for at Sysselmannen skal kunne ha sitt tjenestefartøy liggende til kai i Longyearbyen. Opp gjennom årene har Store Norske uten hell gjort gjentatte forsøk på å avslutte den 80 år gamle avtalen.

«Store Norske ønsker primært at Sysselmannen selv bekoster egen bruk av kaiene i Longyearbyen. Dette vil være i tråd med alminnelige prinsipper om at bruker betaler for sine tjenester og i tråd med normaliseringstankegangen for Svalbard. Alternativt kan SNSK tilby bruk av Kullkaia på Hotellneset», skriver administrerende direktør Per Andersson i et brev til Sysselmannen.


Gammel heftelse

I avtalen fra 1933 fastslås at «det offentlige skal ha adgang til uten betaling å gjøre bruk av selskapets kaier og fortøiningsinnretninger, hvor dette ikke er til fortrengsel eller skade for selskapet».

Sysselmannen er «det offentlige» i avtalen og selskapet er Store Norske. Avtalen ble justert i 1989 i forbindelse med oppsplittingen av Store Norske, da Svalbard Samfunnsdrift (SSD) ble eier av gammelkaia.

Materiallageret AS kjøpte kaia av SSD i 2001, og fikk den gamle heftelsen med på kjøpet. Materiallageret AS eies av Coop Svalbard, Bring Cargo og Store Norske, med Bring Cargo Svalbard som driftsansvarlig.


Vil vri seg unna

Store Norske forsøkte å vri seg unna avtalen også i 2001, men måtte gi seg etter at Sysselmannen hadde gjort det klart at selskapet ikke kom unna 1933-heftelsen. Sysselmannen kom til enighet med daværende Store Norske-direktør Robert Hermansen, og anså saken som løst.

For et par år siden førte avtalen til nye gnisninger, møter og utveksling av brev og eposter mellom Sysselmannen og Materiallageret. Nå gjør Store Norske et nytt forsøk.

Per Andersson mener at den gamle heftelsen er utdatert og «i utakt med allmenne, moderne prinsipper for fordeling av kostnader for det offentlige».

Videre skriver han at det årlige beløpet i kaileie har økt betraktelig, og at den på det meste har vært nærmere 400.000 kroner:

«I tillegg til den rent prinsipielle siden av forholdet, er det ikke til å legge skjul på at den nåværende økonomiske situasjonen i selskapet legger et ytterligere press på å finne en rimelig løsning på denne saken.»

Sysselmannen har ikke svart Store Norske, og det har heller ikke vært møte om saken, ifølge assisterende sysselmann Lars Erik Alfheim.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Misfornøyd med veiene

Svalbard Maxi Taxi prøver så langt det lar seg gjøre å unngå turer ut til Bjørndalen. Daglig leder Rune Moen er alt annet enn fornøyd med veiene i Longyearbyen.

Barnebok om viktig tema

Forsker Geir Wing Gabrielsen ved Norsk polarinstitutt har sammen med forfatter Kirsti Blom lansert en barnebok som tar for seg problematikken rundt plastsøppel i havet.

Positive fastlandselever

I år er det seks skoleelever fra fastlandet som går på Longyearbyen skole. Ordningen bidrar til å styrke skoletilbudet i Longyearbyen.

Forberedt på det verste

Kystverket og Sysselmannen gjennomførte tirsdag og onsdag en stor oljevernøvelse for å teste hvordan de sammen skal håndtere en skipsulykke på Svalbard.

Få ting er gøyere enn en tur med rød brannbil

Brannstasjonen åpnet seg for de minste.

Tullet seg ut i sentrum

Performance-festivalen Arcti Action er avsluttet.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!