Du må være innlogget for å få tilgang til alle nyheter! Logg inn eller opprett brukerkonto.

Vil drive døgnet rundt

EISCAT håper å kunne drive antenna døgnet rundt under IPY. FOTO: Karine Nigar Aarskog

Vil drive døgnet rundt

Radarstasjonen EISCAT ved Gruve 7 ønsker å gjøre målinger døgnet rundt under det internasjonale polaråret (IPY).

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
16.12.2008 kl 11:20

Vanligvis sender og mottar radaren på EISCAT-stasjonen signaler i rundt 2.000 timer gjennomsnittlig i året. Men når IPY starter i mars neste år, håper stasjonen å være operativ døgnet rundt, sier direktør Tony van Eyken.
– Et av målene våre er å forstå og forutse forholdet mellom jorda og sola. For å få bedre data enn vi har i dag, må vi øke målingene, sier van Eyken.

Ikke lovet penger
Men for å kunne være operativ døgnet rundt, trenger EISCAT mellom 1,5 og to millioner kroner mer enn de har å rutte med i dag. Det totale budsjettet for stasjonen er på 3,1 million kroner.
EISCAT har søkt om penger fra Norges forskningsråd til prosjektet, men er foreløpig ikke lovet noe tilskudd.
– Vi håper likevel å kunne kjøre døgnet rundt. Men vi vet ennå ikke på hvilken måte eller med hvilken frekvens vi kommer til å gjøre målingene. Hvis vi ikke kan ha på radaren hele tiden, kan vi eventuelt ha den på i noen minutter hver time, sier van Eyken.

Realistisk
Selv om EISCAT Svalbard ikke er lovet noen eksterne midler i forbindelse med IPY, mener van Eyken at han skal klare å skrape sammen penger fra andre steder i selskapet.
– Vi skal prøve å ta litt her og litt der. Det er fortsatt realistisk at vi skal få til prosjektet. Det er stor interesse for det vi gjør i verden, og for å kunne lage matematiske modeller av verdensrommet ved hjelp av målingene til EISCAT, trengs det lange måleserier, sier van Eyken.

Mer kraft
EISCAT bruker en megawatt (MW) når de sender og mottar signaler. Det kreves også mye strøm å holde antenna i ro hvis det blåser mye. På denne tiden av året produserer kraftverket rundt fem MW, noe som betyr at EISCAT bruker rundt 20 prosent av den totale produksjonen når radaren er i gang.

Driftsleder i Bydrift Longyearbyen, Knut Flå, sier kraftverket likevel ikke vil ha noen problemer med å levere strøm til EISCAT dersom de vil kjøre døgnet rundt.
– Vi er bare glade hvis de øker driften, for kraftverket går jo uansett. I dag er det sånn at EISCAT varsler når de skal sende, slik at vi kan øke produksjonen for å unngå at vi får strømdipper på strømnettet i byen, forklarer Flå.

Ingen strømkrise
Det vil med andre ord ikke gå utover resten av Longyearbyen hvis EISCAT kjører døgnet rundt og dermed trekker mer strøm, ifølge Flå.
– EISCAT skal uansett ha den effekten som de er lovet, og det er mye mer behagelig for oss at de har et jevnere forbruk. Det betyr at vi må fyre mer for å gi dem den strømmen de trenger, men det er ikke snakk om store mengder kull, sier Flå.
EISCATs forskningskomité hadde møte for to uker siden, men det er foreløpig ikke tatt noen avgjørelse på hva som vil skje neste år.
– Jeg blir overrasket hvis vi ikke får det til og hvis vi klarer det, vil det forandre hele oppfatningen av hva vi holder på med. Jeg vil vite mer mot slutten av året hva som blir den endelige avgjørelsen, sier Tony van Eyken.

Siste nytt i Nyheter

Leteaksjonen er avsluttet

Sysselmannen fikk melding om skred nederst i Longyearbreen kl. 13.53. Etter noen timers søk i skredet ble leteaksjonen avsluttet.

Lørdag var Sysselmannen i Bolterdalen for å kontrollere skutere og skuterkjøring.

Skredøvelse søndag

Tidlig søndag ettermiddag skal den årlige skredøvelsen gå av stabelen i nærområdet til Longyearbyen.

 
En merkedag for frøhvelvet

Frøporsjonene som ble hentet ut fra frøhvelvet i 2015, etter at genbanken i Aleppo i Syria ble ødelagt, kommer tilbake for ny sikkerhetsoppbevaring.

Nordpol-flyene vil tilbake

Til tross for fjorårets trussel om flynekt, ønsker russerne å fly til Barneo via Longyearbyen også i vår. Nå er de i dialog med luftfartsmyndighetene.

Krigshelten skal ikke glemmes

Kaptein Trond Vigtel ofret sitt liv for Svalbards frihet, og lokalbefolkningen ønsket at hans grav ble i Longyearbyen.

Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!